Totaal aantal pageviews

zaterdag 22 december 2012


Wunderbaum

28-11-2011

(niet) gezien: Amateur Theater Festival en "Onze Paus" door Wunderbaum
Met het idee terecht te komen op een matig gevulde tribune toog ik om kwart voor acht vrijdagavond naar het OT. Waar inmiddels een veldslag aan de gang was om de kaartjes en ik dus duidelijk aan het kortste eind trok. De voorstelling van de SKVR was uitverkocht en de andere voorstelling, een reprise door het OT van “De Tatiana Aarons Experience van acteur Tom Struyff (wat deed die op een amateurtheaterfestival trouwens?) had ik al gezien, dus droop ik maar af. Wel vaststellend dat het amateurtheater( dit week end aanwezig met zo’n 20 gezelschappen) onder regie van de RVA springlevend is.
Dan maar door naar het professionele theater. In de Schouwburg was ik nog net op tijd was voor “Onze Paus”, een stuk van Arnon Grunberg, opgevoerd door Wunderbaum. Ook de hier de zaal vrijwel vol, maar dat was te danken aan de aanwezigheid van het voltallige vijfde jaar van de toneelhavo van het Hofpleintheater. Zelden een groter onzinstuk gezien dan dit. Meneer van Rompuy solliciteert naar een baan als docent neerlandistiek aan de universiteit van Wroclaw(!) en wordt tot zijn grote schrik aangenomen. Met zijn vriendin verhuist hij naar Polen alwaar hij met haar vlekken veroorzaakt op een matras waar, zoals de directeur van de universiteit opmerkt, 4 Nobelprijswinnaars op hebben geslapen. Door geheime agenten wordt hij daarom in elkaar geslagen. Bloedend blijft het gedurende rest van het stuk op het toneel liggen. Een tandartsassistente, gespeeld door het “lekkere wijf” Maartje Remmers paradeert op 20 centimerer hoge hakken en spreidt gewillig haar fraaie benen voor het publiek totdat het bericht komt dat de paus is overleden waarna iedereen in diepe rouw gedompeld wordt. “Van Rompuy bloedt niet”, aldus de directeur van de universiteit, “hij rouwt!”. Tsja, wat moet ik er mee. Misschien had ik toch beter op het amateurtheaterfestival kunnen zitten. Alwaar volgens de gids in de foyer onder meer Olga Smit te raadplegen was (plaatsvervangend directeur dKC stond achter haar naam). Toch nog iets te weten gekomen vanavond.

Tjeu

Geen opmerkingen:

Een reactie posten