Totaal aantal pageviews

zondag 23 december 2012


Art Fair Rotterdam

ma 8-2-2010 17:25

gezien: Art Fair Rotterdam

Kijken naar het publiek is daar eigenlijk nog leuker dan kijken naar al die opgestapelde kunst. Ik ben weer helemaal op de hoogte van alle designbrillen en gerende rokken die nu gedragen moeten werden. Zelf, zo stelde ik vast, liep ik er weer zeer onmodieus bij met mijn spijkerbroek. Dus heb ik het proberen te redden met interessant kijken.
Verbaasd over de onnutte kunst van Lotte Geeven met haar verminkte tafels en stoelen (die overigens ook mooie foto’s  maakt van bloemstukken) .   De meest opvallende stand vond ik de Russian Tearoom met grote foto’s van Sergej Maximisjin. En daarvan vond ik zijn foto van Poetin als sluw kijkende linkmichel weer de allermooiste. De stand van Ron Mandos mocht er ook zijn met hele grote, onbetaalbare, felle schilderijen. Verder de hele grote portretfoto’s van Henrik Kersten en de winterlandschappen van Olaf Otto Becker. Heel bijzonder vind ik ook de foto’s van Bas Princen van rare bouwwerken in het midden Oosten. Intrigerend vond ik – om nog iets anders dan fotografie te noemen - het knip en plakwerk van Isabel Ferrand, die ingewikkelde geometrische figuren opbouwt uit alsmaar dezelfde uitgeknipte plaatjes van soldaatjes; het ouderwetse monnikkenwerk. Grof schilderwerk tref je maar weinig aan; alles trekt naar zeer esthetische, mooi afgewerkte kunst met fotografie nog steeds (steeds meer?) op de eerste plaats. Videokunst, waarmee de kunstmusea volstaan, is hier volledig afwezig (nou ja, ik zag er één). Maatschappelijke betrokkenheid? Daar hebben de galeristen die zich richten op het kunstminnende publiek niet van gehoord. De vermogende mens (entree 22,5  euro) heeft dagelijks al genoeg ellende aan zijn hoofd.  

Tjeu 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten