Totaal aantal pageviews

zondag 23 december 2012


Doelen

di 24-11-2009 13:06

gezien: Repons van Boulez door Asko Ensemble

Heel bijzonder gister in een voor een maandagavond goed bezette Doelen alwaar het Asko ensemble onder leiding van Reinbert de Leeuw het complexe stuk “Repons” van een de hogepriesters van de hedendaagse muziek, Boulez vertolkte. Een zeer complex stuk met verspreid over de zaal twee piano’s, twee xylofoons, een harp en een voor mij onduidelijk instrument. Daarnaast nog talloze boxen aangesloten op een Apple computer. Indertijd, bij de eerste opvoering in de jaren ’50 kwam daar een computer ter grote van een klaslokaal aan te pas.
Moderne electronica, dat was de tovernaam waarmee componisten als Varese, Xenakis en Stockhausen experimenteerden in vaak enorme bezettingen. Alles werd uit de kast gehaald om de luisteraars een ‘totaalbeleving’ te bezorgen lang voordat het begrip uitgevonden was. Niet alleen het instrumentarium en de geluidsinstallatie, zelfs de behuizing werd er speciaal voor opgetrokken. Beroemd is het Philipspaviljoen op de wereldtentoonstelling in 1958 in Brussel waarvoor plannen bestaan het opnieuw in Eindhoven op te bouwen.
Zo’n stuk was het dus gisteravond. Het was niets te veel gezegd. De geluidsmogelijkheden van de vernieuwde grote zaal werd op al zijn mogelijkheden en  kleuren uitgetest in dit wijdse klankenlandschap van Boulez. Ik had midden in de zaal positie gekozen zodat ik de superstereofonische kwaliteiten helemaal tot me kon laten doordringen. Het werd al met al een intense ervaring. Niet voor niets zei de inleider bij aanvang dat de toeschouwers toch maar mooi konden gaan rondvertellen “dat ze erbij geweest waren toen Respons van Boulez werd opgevoerd”.   
De  vertolking door pianist Ralph van Raat van andermaal twee stukken van Boulez en een stuk van Beethoven (waarvan de samenhang met het atonale werk van Boulez ondanks de uitvoerige toelichting in het programmaboekje door Van Raat zelf me volledig ontging) maakte het geheel tot een zeer bijzondere avond. En dat op maandagavond, zowat onder mijn woning! (dit is de laatste keer dat ik daar melding van maak!).

Tjeu.

Doelen

ma 22-3-2010 11:08

gezien: Laurie Anderson met Basel Sinfonietta en Doelen Kwartet

En zo stond op zondagavond ineens de beroemde Laurie Anderson (áh-áh-áh-áh-áh) op de planken van de Doelen, tesamen met het Doelen Kwartet en de Basel Sinfoniette, een symphonieorkest van wel 80 man die zich specialiseert in Amerikaanse hedendaagse muziek. Het werd, voor een gelukkig goed gevulde zaal, een fantastisch concert. En zeer afwisselend. Begonnen werd met een stuk van John Zorn, vorig jaar nog artist in residence op het North Sea Jazz Festival. Van deze alleskunner werd een mini-symphonie ten gehore gebracht waarin in razend tempo alle denkbare muziekvormen over elkaar buitelden. Flarden Strawinksy, jazz, filmmuziek, samba, alles hotste en dwarrelde op deconstructivistische manier over en onder elkaar heen zonder één seconde te vervelen of in chaos te ontaarden. Zorn liet zich bij dit stuk inspireren door cartoons en de composities van Carl Stalling, een van de componisten onder de vroege Micky Mouse films.
Daarna een uiterst traag, in het begin heel lang op één toon balancerende compositie van Julia Wolfe naar aanleiding van nine eleven. Het Doelenkwartet in gevecht met het om hen heen gedrapeerde orkest uit Basel. Heel intens en heel dreigend.
Dan het heel bekend en dramatische Fratres van Pärt. Waarom dat moest worden opgevoerd als ondergrond van een lang gedicht van Laurie Anderson (die haar stem met een vervormer tot een octaaf lagere mannenstem vervormde) was onduidelijk. Het stuk is van zichzelf al zo prachtig, daar hoeft nix meer bij.  Daarentegen was haar verhaal over de eerste vrouwelijke vliegenier die met haar toestel verongelukt op weg naar een miniscuul eilandje in de Pacific weer wonderschoon. Als ondergrond een heel filmische compositie van Russell Davies. Tot slot het dramatische, naar een geweldige stampende climax toewerkende compositie van ene Michael Gordon die hier en daar wel een beetje had gestolen van Tubular Bells van Mike Oldfield. Maar goed, daarmee was het niet minder kippevel. Geen wonder dat de zaal in een ovatie uitbarste..
Een prachtige avond met hedendaagse Amerikaanse muziek die toch veel toegankelijk klinkt dan de Europese equivalenten, al had Andriessen ertussen op zo’n avond niet misstaan. (Pärt overigens is een Est, dus een vleug Europees zat er al in).

Tjeu

Doelen

14-2-2011

gezien: Class Ensemble in Flipse zaal


De  Volkskrant beloofde een ensemble dat op een unieke wijze klassieke muziek weet te combineren met jazz. Daar zijn niet zoveel voorbeelden van, dus ik ben in plaats van naar het RO, waar ik aanvankelijk plannen toe had, naar de Flipsezaal in de Doelen gegaan. Daar heb ik geen spijt van gehad, al speelde de band onder leiding van de Rotterdamse Codartsdocent Dick de Graaf, bestaande uit 10 blazers en een begeleidingscombo deze avond alleen maar jazz. Maar een deel van de blazers moest de volgende dag, aldus de Graaf, alweer met het RPh de vijfde van Mahler spelen, dus het betreft deels wel degelijk klassiek geschoolde musici. Daar was niets van te merken (nou ja, toch wel, de "klassieken" speelden niet of nauwelijks solo's. Maar met de uitgeschreven muziek van de fins amerikaanse composite Carlberg konden ze uitstekend overweg.
Carlbergs muziek deed soms erg denken aan de muziek die Nina Rota schreef voor de films van Fellini. Veel circus- en marsachtige deuntjes die plotseling wegfladderen en een uitgesproken jazzy karkater krijgen. Allemaal glashelder gearrangeerd met prachtige solo's. Daar waar zo'n bigbandachtige opzet altijd het risico loopt dichtgemetseld te raken lukt dat met een cast die gewend is met heel velen te spelen uitstekend. En het combo kon er in zijn eentje ook wat van en op zulke momenten liepen de tien blazers gewoon even van het podium weg. Dat maak je met die schreeuwlelijkerds van een blazers niet vaak mee. Ik (en slechts 50 anderen) hadden een prachtige avond.

Tjeu

Doelen

1-3-2011

gezien: RedEar Fesitval - De Doelen, 26 en 27 febuari 2011

Ook ik bezocht drie concerten, een dubbelconcert op vrijdagavond in Lantaren/Venster, een concertje in de Noorse Kerk (was ik nog nooit geweest, een werkelijk prachtig gebouwtje, zo uit van Noorse fjorden naar Rotterdam gewandeld) en een concert in de Jurriaanse zaal. Over dat laatste concert zeg ik niet veel, behalve dat ik het heel spannend vond en prachtig uitgevoerd. Veel leeswerk, soms schril, weinig harmonieën, maar als ze er waren, waren ze functioneel Alles wat ten gehore werd gebracht speelde zich, aldus de toelichting, in het hoofd van de Belgische componist Brewaeys af, een hoofd waarin soms een flard van een melodie voorbij kwam maar verder ook heel veel chaos. Een man die regelmatig naar de psycholoog moet volgens mij of moet gaan mediteren om zijn hersenpan tot rust te laten komen.

Vrijdagavond een dubbelconcert waarin de New Yorkse en Chicago avant garde om de Nederlandse saxofonist Jorrit Dijkstra verzameld nogal freakerige jazz ten gehore bracht, telkens gewijd aan een jazzgrootheid (en Kate Bush, die geëerd  werd met langdradige snerpende klanken uit de cello, dat sloeg werkelijk nergens op). De Volkskrant sprak er hedenmorgen lyrisch over. Het leek wel of ik bij een totaal ander concert geweest was. De na de pauze optreden groep rondom de basgitarist Lux Ex voldeed volledig aan de eis van dit festival: de muziek moest voor de oren helemaal nieuw zijn. Nimmer zo’n vreemde combinatie van instrumenten (klassieke akoestische basgitaar, tenorsaxofoon, elektrische viool, piano, cello en afrikaans slagwerk) zulke prachtige gedreven muziek horen maken waarop je als vanzelf werd meegedragen de zaal uit. Na elk nummer opende ik de ogen en moest ik tot mijn grote spijt weer tot de alledaagse werkelijkheid terugkomen. Ik heb werkelijk drie kwartier zitten trippen zonder tablet of snuif. Als dat geen Red Ear Music is!
Het concert in de Noorse kerk was eigenlijk van hetzelfde laken een pak. Puur meditatieve muziek van twee krassende violen en twee vogelgeluiden wegkwakende trombones. Ik zal met mijn ogen aan een groot Noors fjord en zag voortdurend zwermen vogels dalen en weer opvliegen. Bij een ander nummer zat ik tussen mummeldende boedhistische monniken. En dat allemaal op een regenachtige Rotterdamse zaterdagmiddag aan de rand van het het Park in een helemaal vol zittend kerkje. Doe mij nóg zo’n festival!

 De belangstelling bij al deze concerten viel mij niet tegen. Op zaterdagavond zaten er bij de slagwerkgroep Den Haag (met eten van Herman Blijker vooraf) al zo’n dikke honderd man. Dat bleef zich bij elk concert herhalen. Telkens tussen de honderd en honderdvijftig mensen, dat is toch voorwaar niet slecht voor deze muziek. Wellicht was een groot sluitconcert op de zondagavond iets te veel van het goede. De programmeurs doen er wijs aan zich enige zelfbeperking op te leggen. Ik kon de rit van de Noorse Kerk naar de Jurriaanse zaal alleen op topsnelheid op mijn fiets halen (en dat is hard mensen!). Geen wonder dat er van het publiek van het kerkje verder niemand te zien was. Voor de activiteiten in de schouwburg en het luisteren naar de installatie voor de Doelen had ik eenvoudigweg nog geen minuut tijd!. Dan is er toch iets mis met de programmering zou ik zeggen.

Tjeu

Doelen

16-9-2011

gezien: Vijfde symfonie van Mahler door Israel Philharmonic Orchestra

Als ik afga op de stormachtige ovatie die het IPO olv Zubin Mehta ten deel viel, heb ik iets bijzonders meegemaakt. Van Marc hoor ik dat de programmeur van De Doelen, Neil Wallace nimmer zo’n goede uitvoering heeft gehoord. Welnu, wie ben ik dan om daar kanttekeningen bij te plaatsen. Hooguit dat ik die muzikale mausolea die Mahler neerzet niet kan doorgronden. Te ver van mijn – alledaagse – belevingswereld. Te pompeus, te groots, al geldt dat niet voor het vierde deel, het Adagietto, dat in ongeveer 9 minuten het gigantische orkest ongelooflijk verstilde muziek laat maken. Dit keer geen gekuch of gehoest in de zaal, de naar ik schat 1000 toeschouwers waren muisstil. De vijfde symfonie is een stuk waarin van alles gebeurt, alleen al diegenen die komen om naar een symfonie orkest te kijken, komen ogen te kort. Elke paar seconden nemen andere groepen in het orkest het van voorgangers over. Met de trompet en hoorn als altijd overblijvende solisten. Die kregen dan ook terecht een open doekje aan het eind. Nogmaals, ik bewoog niet emotioneel mee op de golven van geluid die het IPO voortbracht, maar ik neem op gezag van de zaal aan dat dít een van de hoogtepunten van het Gergievfestival was.

Doelen

11-10-2011

Zesde van Beethoven door Orkest van de 18e eeuw

Ik ben al jaren fan van het Orkest van de 18e eeuw van Frans Brüggen, de boomlange, breekbare bijna 80-er. Ik zag hem houterige stapjes maken naar het podium, maar eenmaal gezeten knalde het orkest met de zachte, zijde ‘sound’ los alsof er een dertigjarige zat (niet stond, dat wel) te dirigeren. Het orkest met allemaal authentieke instrumenten en violen met varkensdarmen bracht een zoetgevooisde (wat mij betreft iets te zoete) versie van de “Pastorale”, de zesde van Beethoven. Na de pauze , de vijfde (tatata taaa); de absolute moeder aller symfonieën, waarin elke klap op zijn plaats is. En die zitten er wat in. Ongelooflijk, dat zo’n stuk geschreven werd door een bijna dove componist. Maar ja, doven voelen wel de bassen en de trommels. Dat waren ook de partijen die aan het eind afzonderlijk een open doekje van de zaal kregen. Trouwens, behoorlijk vol met grijsaards, die Doelen op een maandagavond. Maar ja, voor het merendeel van dit publiek is het altijd zondag.

Tjeu

Doelen

30-5-2012

gezien: congres Audiences Insight Out in de Doelen

Zeer druk bezocht congres gedurende twee dagen, alwaar ik veel bekende tegenkwam. Voor zover directeur van een instelling stelde ik ze allemaal dezelfde vraag: in hoeverre maak je bij het opzoeken van voor jouw instelling gebruik van doelgroepenonderzoek. Daarop kreeg ik steeds hetzelfde antwoord: dat doen we zelf, we verzamelen zelf data en maken géén gebruik van landelijke onderzoek of methodiek. Dat gold ook voor de directeur van het Rotterdams Philharmonisch Orkest die stelde dat hij met zijn product innovatie werkt volgens de methode van “informed intuition”, oftewel fingerspitzengefühl om het in goed Nederlands te zeggen. Niks geen methodiek of wetenschappelijke data. En dat voor iemand met als achtergrond socioloog en statisticus! Gewoon je gevoel volgen en daarmee aan de slag gaan. Zo onstonden de formule Philyou (had ik nog niet van gehoord trouwens) en de cyclus “In de Ban van de Ring”. Op de vraag vanuit de zaal wat nu verder met het publiek gebeurt dat op deze manier voor het eerst de concertzaal bezoekt stond de welbespraakte Vlaming ineens met zijn mond vol tanden. Er was geen vervolgstap. Hooguit dat men op deze manier de zaal en het orkest als “iets van onze stad” ging beleven en dat zou ongetwijfeld wel gevolgen hebben”.  
Ik kreeg het gevoel dat de RRKC raak heeft geschoten met de afwijzing van het subsidieverzoek van Rotterdam Festivals om opnieuw te investeren in de MOSAIC methodiek. Die, en die van Motivaction werden overigens voor de zoveelste keer met verve ten tonele gevoerd. Maak van je publiek een persoon, waar je je in kunt verplaatsen: Henk en Ingrid bijvoorbeeld. Het Scheepvaartmuseum dat haar publiek na de verbouwing heeft zien verdrievoudigen (nu naar 300.000 bezoekers per jaar), maakt het wel heel bont. Eén deel van het museum is ingericht voor de traditionele bezoeker, de object georiënteerde “maritiem geïnteresseerde kapitein Iglo”, één deel voor de belevenissen zoekende Jan, Jans en de kinderen en één deel voor de meer in algemene VOC geschiedenis geïnteresseerde Geert Mak adepten. En voor de professoren onder ons is er een aantrekkelijk vormgegeven bibliotheek. Dan zit je altijd goed, zoals de cijfers onvertuigend aantonen. Ik heb het Scheepvaatmuseum al op een mijn lijstje gezet.

Tjeu

Geen opmerkingen:

Een reactie posten