Totaal aantal pageviews

zaterdag 22 december 2012


Rotterdam Ensemble

3-3-2011

gezien: Rotterdam Ensemble in Hofpleinkerk

Op 1 maart trad het nieuwe Rotterdam Ensemble, samengesteld uit jonge musici van het conservatorium, waarvan de meeste van Codarts, op met een programma modern klassieke muziek tesamen met enkele urban dancers waaronder Lloyd Marengo. Maar liefst 120 jongeren togen naar het theater Zuidplein om getuige te zijn van deze unieke combinatie van hedendaagse klassiek en urban dance. Vanwege het afscheid van Iebel kon ik er helaas niet naar toe, maar het schijnt geweldig geweest te zijn hoorde ik woensdagavond toen ik naar Hoflaankerk toog alwaar het Rotterdam Ensemble hetzelfde concert gaf maar helaas nu zonder de dansers. Een fantastische programma met zeer afwisselende stukken, allen met het motto “dans”. Maar hoe je bijvoorbeeld kunt dansen op het largo van Takemitsu: “Requiem for strings” is mij een raadsel. Langerekte, droevige klanken, dat wel, maar het uiterst vragend van lichamelijke controle. Dat is gelukt wist mij een van de organisatoren te vertellen.
Dat Rotterdam Ensemble is echt een gezelschap om in de gaten te houden. De manier waarop een jonge pianiste een deel van het eerste pianoconcert van Shostakovich eventjes de badkamerakoestiek van de Hoflaankerk inhamerde was verpletterend. Een stuk met zeer veel tempowisselingen waarbij het jonge stel veulens door dirigent Beltran-Zavala bekwaam de orkestrale wei werd doorgedirigeerd. De zuigende violen tijdens het Divertimento van Bartok waren prachtig. Ik heb genoten, helaas met mij slechts 20 anderen, waardoor ik in die galmende kerk soms het idee had dat het concert helemaal voor mij alleen ten beste werd gegeven. Geen verkeerd ervaring.

Tjeu 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten