Totaal aantal pageviews

zondag 23 december 2012


Jazz International Rotterdam

23-11-2011

gezien: festival rondom bassist Tony Overwater van Jazz International

De sfeer kwam er maar niet echt in afgelopen weekend. Ik bezocht drie concerten in het jaarlijkse festival van Jazz International in de Doelen en Lantaren Venster. Uit de overlevering hoorde ik dat het concert van de libanese zangeres met de onuitspreekbare naam Khcheich heel goed geweest was. Maar de toch zeer veelzijdige Amerikaanse gitarist Bill Frisell, van wie ik een grote fan ben, bakte er ’s avonds helemaal niks van. Zouteloze kampvuurmuziekjes met wat werd genoemd de “crème de la crème” van de New Yorkse strijkers scene. Die zaten zich dan ook zichtbaar te vervelen met die alsmaar herhaalde simpele loopjes op dat countrygitaartje. En toen Bill echt begon uit te pakken was het daarna ook onmiddellijk afgelopen. Geen toegift. De groep .. van gastprogrammeur Tony Overwater speelde wel met souplesse, maar de echte vonk sprong ool bij hen niet over. Niet zo min als dat het geval was op zondagmiddag met een concert op een onverwachte plaats, de Walhalla loods op Katendrecht, voor deze keer stemmingsvol helemaal ingepakt in een vette mist. Van het prachtige uitzicht op de kop van de Wilhelminapier was helemaal niets te zien. De band met als gastspeler de beste saxofoonspeelster van Nederland, Tineke Postma, speelde ingetogen en fijngevoelig maar ook daar was er geen behoefte aan een toegift, een veeg teken.
Ik vond het bezoek aan café Norge op Katendrecht eerder die middag, waarbij ik midden in een karaokewedstrijd van buurtbewoners terecht kwam, eigenlijk het leukst van dit weekend. En toen moest ik nog in de mist te voet helemaal terug vanwege de vervoersstaking. Een taxi is op een zondagavond in die hoek van Rotterdam nergens te bekennen.

Tjeu 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten