Totaal aantal pageviews

zaterdag 22 december 2012


RAIR/CBK

ma 30-11-2009 19:25

gezien: RAIR manifestatie II

Op een voor kunstenaars ongekend gedisciplineerde en strak georganiseerde manier werd een gezelschap van ruim honderd personen vrijdagavond met bussen door de overvolle stad geloodst van kunstenaarsinitiatief naar kunstenaarsinitiatief; vijf in getal (in volgorde: Kaus Australis, Duende, Wilde Weten, Kunst & Complex en B.a.d. Foundation. Het toeval wilde dat ik alle kunstenaarsiniatieven uitvoerig beschreven heb ik een advies dat juist op deze dag van de persen rolde.  Reden waarom dat ik met loodzware tassen vol adviezen aan de reis begon (en het merendeel van de adviezen bijna kwijt was toen een buschauffeur met zijn bus doodleuk naar de hangar gereden was en een andere bus het overnam). Alles kwam uiteindelijk na het nodige pleitwerk toch op zijn pootjes terecht en de adviezen ter bestemder plekke.
Het zeer gemêleerde gezelschap (ambtenaren, kunstenaars, beleidsmakers, belangstellenden) zagen in alle ateliers werk van artists in residence van zeer wisselende kwaliteit. Kaus pakte zeer goed uit met ruimtelijke tekeningen op wanden (Frankrijk), helaas nog slechts in videobeeld beschikbaar. In Duende leverden een aantal Denen een in mijn ogen volstrekte mislukte performance waarbij met een balletje fotootjes werden aangeschoten die vervolgens in filmpjes werden omgezet. Rommelige ongein. Maar ook kleurige en grillig uitgesneden foto’s van een Zwitser elders in het gebouw. Plak en knipwerk was ook favoriet bij een kunstenaar in het Wilde Weten, een ware expositie van wel 10 kunstwerken van een Elizabeth Rowe uit UK, voor mij het hoogtepunt qua presentatie en uitwerking. Haar performance ontging me echter volledig terwijl ik toch de gehele tijd in de desbetreffende ruimte verbleef. Het eten was zoals men dan onder dat soort omstandigheden verwacht, koud en klef maar wel gezond met al die bladgroente. Op naar de fabriek van Kunst & Complex alwaar een Nederlander (moet ook kunnen) Filip Jonker zijn plannen ontvouwde voor een boottocht van Nederland naar Londen met een kartonnen vaartuig. Nuchter, helder en duidelijk gepresenteerd, een verademing. B.a.d sloot de reeks af met een grote rij rommelige presentaties van mensen overal vandaan. Volgens mij toonde elk initiatief zijn/haar ware aard en werd op een leuke manier het werk van enkele van de grote rij met (meestal) buitenlandse kunstenaars die Rotterdam aandoen getoond aan het volk. Nou ja, volk, het waren toch vooral kunstenaars die naar elkaars werk kwamen kijken. Nu het grote publiek nog. RAiR heeft in ieder geval aangetoond zoiets organisatorisch aan te kunnen. Als het eten nou nog een beetje op peil wordt gebracht moet het een volgende keer met de nodige subsidie warempel lukken een groter publiek te vangen. De wil, het enthousiasme, de organisatiekracht en de kunstenaars zijn er in voldoende mate.

Tjeu

12-2-2011

gezien: Rair #3, Guesthouse

Voor de derde keer alweer presenteerde Rotterdam Artist in Residence, maar nu voor het eerst mede op basis van ons advies "Here, there and everywhere" gesubsidieerd, een groepsexpositie. Aangestuurd door curator Leo Delfgauw wordt in het gebouw van Vestia op de Hillelaan, vlakbij het metrostation Rijnhaven een overzicht van tien jaar artists in residence getoond. Het viel mee eerlijk gezegd tegen. Misschien lag het aan de opening, maar voor de werken bestond bij de aanwezigen zo weinig belangstelling dat ik  de helft op mijn gemak kon staan bekijken zonder dat iemand in de weg liep. Je verwacht toch dat artiesten die een tijdje op een vreemde plek verblijven zich door die omgeving laten inspireren. Daar blijkt, op één uitzondering na, althans oppervlakkig bekeken, niets van te merken. Maar dat zegt natuurlijk nog niks. Maar er is ook geen enkele poging gedaan om de toeschouwer wat dat betreft op ideeen te brengen. Ook op weer één uitzondering na ontbrak een toelichting bij de werken.
Maar volgende week organiseert RAIR een Forum en kom ik misschien meer te weten en stel ik mijn oordeel bij.

Tjeu

Geen opmerkingen:

Een reactie posten