Totaal aantal pageviews

zaterdag 22 december 2012


Rotterdams Wijktheater

vr 14-9-2012 10:18

gezien: Zhong van Rotterdams Wijktheater

In LCC de Larenkamp was ik nog nooit geweest, een van de oudste lcc’s. Ziet er prima uit met alles er op en er aan. Gisteren met nog een veertigtal bezoekers getuige van de herhaling van de opvoering van een stuk waarmee het RW al meer in het buitenland heeft opgetreden dan hier; het verhaal van een familie waar de ouders, voor het eerst op vakantie, via Skype aan hun kinderen laten weten dat zij de zaak aan hen willen overdoen. De kinderen reageren daar heel verdeeld op. Een matig geacteerd niemendalletje dat iets vertelt over de geschiedenis van de chinezen in Rotterdam. Althans, dat werd in het programmaboekje beloofd. De makers waren maanden op pad geweest en hadden er zelfs chinees voor geleerd. Daar was in de magere voorstelling weinig van te merken. Op enkele familiekiekjes na en wat gezwaai met bordjes op steeltjes werd ik over de chinezen in Rotterdam niets wijzer. Behalve dan dat ik nu wel weet hoe China in het Chinees wordt uitgesproken en wat het betekent: (Zhong Wa – Middenland). Alle opgehangen lampionnen ten spijt vond ik dit een van de minste producties die ik de laatste jaren heb gezien. Het programmaboekje daarentegen ziet er leuk uit en bevat wel enkele wetenswaardigheden.

Tjeu

Rotterdams Wijktheater

do 19-11-2009 10:16

gezien: "Hoyo Ma'aan, de dag dat ik vrouw werd" door Rotterdams Wijktheater

Een gewaagd onderwerp deze keer; Vrouwenbesnijdenis, en dat nog wel door 4 actrices die allemaal geboortig zijn in Somalië. Twee moeders en twee dochters, waarvan de dochters niet meer mee willen in dat vreselijke ritueel waaraan vrouwen in Somalië vaak worden onderworpen. Over de opvattingen over seksualiteit van de mannen en de wijfelachtige houding van vrouwen tegenover de voorschriften van de Koran. Over de moeilijke afwegingen die de moeders moeten maken. Misschien wel een te moeilijk onderwerp. De tekst is niet altijd even sterk en door onvolkomenheden in dictie en presentatie vaak nauwelijks verstaanbaar. Navraag achteraf leerde mij dat het dit keer echt niet aan mijn gebrekkige gehoor laga. Pas op tweederde van de voorstelling komt alles goed op stoom en wordt je alsnog meegenomen in de zware afwegingen die de vrouwen moeten maken. De actrices zijn ook te verschillende van niveau, de één speelt niet alleen de goed opgeleide, onafhankelijk denkende vrouw maar is dat ook. De ander schmiert en krijgt al heel gemakkelijk de lachers in het publiek aan de kont hangen. Die onevenwichtigheid blijft heel lang meespelen. Halverwege in de voorstelling ineens een heel mooi gemaakt animatiefilmpje. Ook de samenzang in het Afrikaans geeft alles in ieder geval een heel authentiek karakter.

Tjeu

Rotterdams Wijktheater/ Theater Zuidplein

31-3-2011

gezien: opening ICAF in Theater Zuidplein

Gisteren voor een bomvolle zaal in het Theater Zuidplein de opening van het Internationaal Community Art Festival. Alweer voor de 5e keer. Tesamen met 4 andere activiteiten (welke?) de enige activiteit die nog zijn overgebleven is Rotterdam Culturele Hoofdstad 2001, alweer 10 jaar geleden.
Dat het festival springlevend is bewees de opkomst wel, de enthousiaste toespraak van de burgemeesters van Sydney en Rotterdam (allebei op band, dat wel), de leuke voorstelling en het geanimeerde slotoptreden van een grote klezmerachtige band uit de Balkan aan het slot.
Het openingsstuk was een door één acteur vertelde geschiedenis van de Aboriginals. Een beetje op de bekend toer, de blanken zijn schuldig aan onze ondergang, en wij lijden. Een beetje getuigenistheater met veel zang. Wel leerde het publiek en passant mee te zingen op een aboriginalversie van “hoofd schouders knieën teen” . Wel grappig voor hen die van meezingers houden. Zo weet ik nu dat “lippen” “bonkini” zijn. Na afloop ging het toch weer met Fred (Wartna) en Herman (van Wamelen) en Doro (Siepel) over de bezuinigingen, alsof er niets anders gebeurt op deez wereld. En met Mariëlle van der Griendt ging het over haar onprettige vertrek bij Siberia. Ze wil er weer tegenaan, misschien wel weer onder de naam Rotjong. Maar dat laatste weet ze nog niet zeker..

Tjeu

Rotterdams Wijktheater

5-12-2011

gezien: "Terug naar Later" van Rotterdams Wijk Theater

Een leuke productie op de vrijdagmiddag in een afgeladen zaal, niet in de laatste plaats omdat alle bezoekers van het mini Internationale Community Art Festival hadden plaats genomen. Professionele boventitels voor de buitenlandse gasten maakt duidelijk dat er niet zo maar geïmproviseerd werd door de deelnemende senioren die terugkeken op hun eigen leven. Op zich een procédé dat neigt naar voorspelbare verhalen maar dat viel gelukkig mee doordat de leeftijd van de senioren nogal uiteenliep. De pianist/acordeonspeler kon terug zien op een bewogen loopbaan als muzikant in allerlei showgezelschappen, Surinamers en Antillianen zorgden voor de mondiale inbreng en liefdesgeschiedenisssen van het merendeels autochtone vrouwelijke gezelschap bleven ook bepaald niet beperkt tot “wien neerlands bloed”. Opvallend was de geavanceerde manier waarop digitale technieken in de voorstelling verweven zaten al moet gezegd dat de inbreng van de muzikanten van vlees en bloed toch nog het meest sfeerbepalend waren. Minpuntje was dat sommige senioren nu al hun flower power verleden memoreerden alsof het een vooroorlogs gebeuren betrof. In die opgetogen oudjes die bevend een “If you’re going to San Francisco” aanhieven herkende ik me zelf écht niet.

Tjeu 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten