Totaal aantal pageviews

zondag 23 december 2012


North Sea Jazz

vr 14-8-2009 12:08

gezien: North Sea Jazz

Voor de statistiek nog even. Ik bezocht natuurlijk weer het NSJ. Ik ga niet alle musici beschrijven die ik zag. Met uitzondering van componist, arrangeur, musicus John Zorn, die deze keer Artist in Residence was. Eerst zag ik hem een combo leiden om zijn suite Bar Kokhba volledig overbodig te dirigeren. Ik vond het keurige orientpastiche, Edward Said zou ertegen geageerd hebben en het zou zonder moeite op de achtergrond van de orient-attractie in de Efteling hebben kunnen dienen. Nee, dan zijn optreden enkele uren later met – onaangekondigd – Bill Frisell en de drummer Milford Graves. Zelden heb ik een bak overtuigender en geniale herrie gehoord als daar het Missouri-zaaltje. Nadat de helft van het publiek al na 5 minuten was weggelopen bleven we met een stuk of tweehonder adepten over. Geweldig! Zelfs James Carter slaagt er niet een als altsaxofoon bedoeld instrument om te toveren tot bizarre scheepstoeter/claxon/brulboei/drilboor/papegaai/GPmotor/gillendekeukenmeid.
De organisatie was weer voortreffelijk, het voedsel van grote kwaliteit, de zalen vol maar toegankelijk (op het uitverkochte optreden van Benjamin Herman na), de vormgeving (!, wie heeft daar ooit aan gedacht bij een muziekfestival?) zeer geraffineerd en totaal, kortom: de organisatie en logistiek perfect. De Ahoy kan zo’n megafestival met gemak en professionaliteit aan. Na afloop zat ik weer binnen vijf minuten op de snelweg naar buiten. Een zeer voldane bezoeker.

Tjeu

Geen opmerkingen:

Een reactie posten