Totaal aantal pageviews

zaterdag 22 december 2012


Passionate

vr 29-5-2009 18:15

gezien: special van Passionate over Hans Verhagen

“Ach”, zucht Hans Verhagen, “nu ben ik weer even populair, het is wel eens anders geweest”. In de special van maart/april komt het bonte leven van alleskunner, filmer, schrijver, programmamaker en nu vooral: dichter uitvoerig aan bod. Van enige coördinatie tussen de schrijvers is, zoals het Passionate betaamt, geen sprake geweest. Sommige onderwerpen, zoals zijn bemoeienissen met de Vlissingense popgroep Dragonfly, de blootscenes met Phil Bloom of zijn betrokkenheid bij gard sivik, het alternatieve poezietijdschrift van mede schrijvers Sleutelaar, Vaandrager en Armando duiken in elk verhaal op. Maar dat geeft niet; het is leuk om bepaalde passages van alle kanten uit belicht te zien. Hans Verhagen heeft werkelijk van alles gedaan, verkeerde net als Vaandrager een tijdje volledig ten prooi aan de heroïne aan de zelfkant maar heeft nu toch maar mooi de PC Hooftprijs in de wacht weten te slepen.
Helaas maar heel weinig poëzie van Verhagen zelf, dat had men wal wat uitbundiger kunnen aanpakken. Het accent ligt nu toch wel heel sterk op de Hoepla- en Gat in Nederlandjaren. Terecht; die waren maatgevend voor het denken van de elite in de jaren /60 - ,70. maar de PC Hooftprijs heeft toch vooral ook te maken met zijn meest recente dichtwerk. Ronduit meesterlijk vond ik de vrijwel onleesbare maar toch geniale tekst van Jacob Groot, ooit debuterend als
 Jacob der Meisterzanger. Onthouden die naam!

Tjeu

Passionate

31-10-2011

gezien: presentatie Passionate special over literaire journalistiek

Tsja, daar waren ze in het door Passionate bij gelegenheid van de special over “new journalism”  georganiseerde forum gauw klaar mee toen Marcel Möhring op de hem typerende wijze had gesteld dat de term “literaire journalistiek” flauwekul is. “Hadden ze mij ook maar tijdig moeten interviewen” aldus Marcel die zichzelf toch wel een beetje als het centrum van het universum ziet. Een student die over dit onderwerp een scriptie had geschreven had een groot aantal criteria op een rijtje gezet, (meer dan 12.000 woorden, in de eerste persoon geschreven, scenaristisch) maar kwam er toch ook niet echt uit. Eerder dit jaar was er een congres geweest dat ging over “narratieve journalistiek” en alleen al die titel zorgde, ondanks de forse entreeprijs, voor een volle bak. Nu heet het dus literaire journalistiek en volgend jaar misschien weer anders. Het deed er ook niet zoveel toe. Het onderwerp leidde tot een leuke, vermakelijke avond met veel smakelijke anekdotes van b.v. journalist/schrijver Frank Westerman die al jaren belevenissenjournalistiek bedrijft en verhaalt hoe hij helemaal lyrisch werd (als a-theist) van het aanschouwen van een regenboog boven de berg Ararat in Turkijke, precies zoals in het oude Testament beschreven staat. Of schrijver/journalist Geert Maarse die enthousiast aan het schrijven slaat als een profvoetballer naast uitgaan en het kijken naar pornofilms ook nog tijd heeft om voor zijn vriendin een broccolitaart te bakken. Marcel Möhring gaf aan dat een verhaal niet per se de lengte hoeft te hebben van de duur van een vliegtocht van Amsterdam naar Singapore en dat het helemaal niet erg is om een verhaal af ten toe weg te leggen en daarna weer op te pakken (“een constatering die in dit internettijdperk misschien vrij revolutionair is”, aldus Marcel) en Francisco Jole die heel eigentijds gedurende zijn rol als discussieleider voortdurend zijn ipad raadpleegde maar luidop de angst uitsprak dat spoedig de batterij leeg zou zijn. Wat mij deed denken aan reizigers die wanhopig de ANWB bellen omdat in het buitenland hun Tomtom is uitgevallen. Hoe moet ze nu verder? Hoofdredacteur Frits Van Exter van Vrij Nederlands blijft vrij optimistisch over de toekomst van zijn weekblad met veel “literaire journalistiek” al kan ook hem niet zijn ontgaan dat jongeren, als ze al een krant lezen, zich beperken tot de Metro en – gelukkig – aldus een aanwezige ook af en toe De Spits, die als enige vaak de hele dag ongelezen in het schap blijft liggen.

Tjeu

Passionate

wo 7-10-2009 12:27

gezien: geen daden maar woorden

Een zeer goed gevulde schouwburg, en belangrijker nog, een zeer goed gevulde grote zaal, waren kenmerkend voor deze “Geen Daden Maar Woorden”, afgekort tot GDMW van Passionate. De vorige sessies bleef het (merendeels jonge) publiek nogal eens in de foyer hangen. Dat zou deze keer begrijpelijk geweest zijn, want daar stond een voortreffelijke muziekgezelschap te spelen (Naald en Kraak) ; maar nee, de grote zaal, heel informeel ingericht met zitjes en zitzakken, kunstig aan elkaar getimmerd sloophout op het toneel, bleef uitstekend gevuld. Het programma in de grote zaal was er dan ook naar: Jan Mulder, Bart Chabot en Remco Campert deden een deel van hun nieuwe theaterprogramma, waarbij opviel hoe de al dik in de 70 lopende Campert met zijn enigszins jaren vijftig gedateerde humor de zaal moeiteloos mee en plat kreeg. Knap hoe zijn verhalen altijd toewerken naar een frappe die al het voorgaande relativeert. Chabot was weer helemaal in zijn element door met spatische acrobatiek probeerde om van zijn piemel in jubelende staat een sjokoladen afgietsel te maken.
Tom Lanoye met voordracht uit zijn laatste roman ‘Sprakeloos’ was weer overweldigend. Andermaal werd ik bevestigd in mijn stelling dat Tom de nieuwe Hugo Claus is. De scene waarin hij aan zijn moeder vertelt dat hij “van jongens houdt” is onvergetelijk en zou uit “Het verdriet van België” kunnen zijn gehaald. Moeder: “Gij, gij…….. ik zal U zeggen hè, ik had nog liever een mongooltje gehad!....”. En toch houdt hij intens van zijn moeder zoals duidelijk wordt in de laatste scenes waarin hij zijn inmiddels demente moeder op de po moet zetten: “Die vrouw, die altijd zo proper op zichzelf was geweest, smetvrees had, die moest ik nu de strond van de kont wassen….” Het wordt allemaal nog mooier door de intense voordracht, de Antwerpse tongval van Tom. Gewéldig.
En dan daar achter aan Herman Brusselmans. Zoals altijd weer slappe, triviale onzin, waarmee hij nu alweer tientallen dikke boeken mee heeft volgeschreven. Ik krijg er nog steeds geen genoeg van. Deze keer over zijn bezoek aan het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen: Herman: “Mijn vrouw en ik waren druk bezig geweest, ik met het leggen van foto’s van Yolanda van Kasbergen, zij met het leggen van dakpannen op ons dak. Wij waren wel aan een verzetje toe en gingen daarom naar het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen…..etc.” Ik kwam nauwelijks nog bij; heerlijk.
Nog wat muziek aangehoord van iemand die telkens een ander instrument oppakte, dat opnam, liet herhalen en vervolgens zichzelf op weer een ander instrument daarbij begeleidde, ingenieus, zo meerstemmig eenmansorkest.
Tot slot Leon Verdonschot, een van de BNN presentatoren, met een roman Denvis, een Rock Roman. Dat bleek heel wat minder op het lijf te hebben; stoere taal over zuipende kerels, kijkjes achter de schermen van popconcerten, etc. Leon is duidelijk ingenomen met het snelle leven dat hij leidt maar kon er bij mij totaal geen emotie meer opwekken; geschrijf van een overjarige puber.
Opvallend bij dit alles, de dominantie van de heren; zelfs met de programmering van de kleine zaal erbij, waar ik niet geweest ben, bevatte slechts één dame; Esther Gerritssen. En dat op een door vrijwel alleen door jongeren bezocht en georganiseerd festival; die hebben daar klaarblijkelijk geen moeite mee.

Tjeu

Passionate

vr 18-12-2009 12:44

gezien: GMDW Café

Geen Daden Maar Woorden van Passionate gaat volgens een nieuwe formule draaien. Een keer per maand wordt in een avond georganiseerd, tot op heden in Walhalla met schrijvers en dichters. Gisteravond was het wel heel knus met ongeveer 30 aanwezigen die de sneeuwbuien hadden getrotseerd. Buiten de sneeuw, binnen knappend haardvuur (althans via de beamer). Een hele leuke avond met Bert Chabot die aan presentator Jeroen Rozendaal zeer uitgebreid vertelde overzijn tourervaringen met types als Herman Brood, Martin Bril, Jules Deelder en Remco Campert (“iedereen met wie ik tour gaat dood of staat op het punt uit elkaar te vallen”). Dan was er een nieuw opkomende Vlaming, Christophe Vekeman warmde de zaal verder op met gedichten over waanzin, een trio en de liefde. Ook waren er optredens van jong talent Lennart Pieters, winnaar aanmoedingsprijs Write Now! Rotterdam 2009, en dichter en muzikant Michiel Flamman. Een leuke avond waarin ik ook nog even sprak met Walhalla voorzitter Hans Kombrink over Lantaren/Venster waar hij voorzitter van is. De wethouder rekent erop dat L/V 160.000 bezoekers gaat trekken en had daar de exploitatieberekeningen op gebaseerd. Met het geld dat de gemeente er nu extra insteekt komt L/V dat zelf uitgaat van een lager aantal bezoekers (120.000) jaarlijks een ton tekort. Dat “vuiltje” moet nog worden weggewerkt alvorens het bestuur het groene licht kan geven voor de verhuis. Overigens is het definitieve ontwerp van het complex inmiddels gemaakt en zal er echt iets heel bijzonders moeten gebeuren wil de verhuis nog afspringen. Halverwege januari zal het definitieve besluit in de gemeenteraad moeten worden genomen aldus Hans.

Tjeu

Passionate

18-6-2012

gezien: finale Write Now 2012 in Gouvernestraat

Letterlijk met de mond vol tanden stond zondagmiddag de Antwerpenaar Vincent van Meenen (22) die zojuist te horen had gekregen dat hij niet alleen de publieksprijs maar ook de Write Now prijs2012 had gewonnen naar het oordeel van de jury. Vorig jaar flikte de huidige juryvoorzitter Martine Sikken dit ook al. In een matig bezette zaal (maar ja, zondagmiddag!) aan de Gouvernestraat presenteerde Passionate/Bulkboek de 15 winnaars en ‘wild cards’ van de 11 voorronden waaraan ruim 1000 jongeren tussen de 15 en 24 hadden deelgenomen. Over het algemeen verhalen, soms gedichten en bijna geen raps. Vreemd, die laatste uiting behoort blijkbaar niet  tot de doelgroep van dit grootste schrijversfestival voor jongeren in de Belgie, Nederland en, voor het eerst dit jaar, Suriname. Helaas bleef de presentatie beperkt tot een lullig interviewtje met de nominatoren en ging te veel tijd op aan muzikale intermezzo’s. Ik had liever wat werk gehoord, dat laatste mocht nu alleen de prijswinnaar; een verhaal over een bezoek aan grootouders van een vriendinnetje, waarvan de grootvader zowel verkeerd in de oorlog was geweest als pedofiel. Ik vond het wel een beetje veel van het goede (slechte, pardon). Een andere verhaal dat ik inmiddels las uit de bundel die te koop was, over de belevenissen van een siamese tweeling, hield ook al niet over. Er gaapt nog een behoorlijk kloof tussen aankomende en gearriveerde schrijvers, maar dat hoort ook zo. Arnons Grunberg kom je niet elk jaar tegen. En Ernesten van de Kwast ook niet; zijn laatste boek, Gionvanna’s navel heb ik pas half uit maar vind ik nu al geslaagd, ondanks alle landelijke minder vleiende kritieken. Ik kom daar nog op terug.

Tjeu 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten