Totaal aantal pageviews

vrijdag 29 juli 2016

Natter dan nat tussen de rollerskies

Vrijdag 29 juli; Bore – Stavanger: 2 km
Een zware dikke lucht waaruit onophoudelijk regen valt, dat is de situatie hedenmorgen. De temperatuur is ook omlaag gekelderd, ik denk een graad of 15, niet meer. ER zal flink gefietst moeten worden om warm te blijven. Omdat mijn gps weer allerlei grappig koeiepaadjes pal langs de kust in petto heeft (leuk als het mooi weer is, een crime met dit weer) besluit ik de hoofdweg via Sandness te nemen. In het centrum van dat stadje is een echte Noorse triatlon aan de gang, rollerskies met geweer op de rug. De hele binnenstad is afgezet, maar de tribunes zijn met dit hondenweer helemaal leeg. Een eenzame fietser probeert langs allerlei obstakels, terwijl overal rollerskies zich naar het parcours begeven, zijn weg door het centrum te vinden. Een mooie scene voor een surrealistische film.
Sandness en Stavanger blijken aan elkaar vast te zitten, dus in S. kom in vervolgens vanzelf. Daar is het zowaar even droog. In de lieflijke haven met kleine huisjes, die ik me nog goed herinner  van onze voorjaarstripje, ligt een enorme cruiseschip afgemeerd. De hele enscenering van die pittoreske haven wordt ermee om zeep geholpen.
Als ik de kletsnatte camping op rij ben ik wat blij als ik zie dat er ook een hostel is gevestigd. Daar is zowaar een bed vrij op een warme, droge kamer. Wat een luxe, ook al deel de kamer met drie backpackers met elk ongelooflijk veel troep bij zich. Daar komen dan mijn natte fietstassen bij. Ik pak meteen alles uit om alles zoveel mogelijk te laten drogen. Mijn natte schoenen stop ik vol met wc papier; een beproefde methode om het vocht er uit te halen. Hopelijk ook de geur enigszins.

2 opmerkingen:

  1. och, och, wat een armoe. Oude man tussen drie backpackers met troep. Maar ja, je lijkt zelf ook inmiddels ook op een zwerver met meurende kleren en dergelijke....zo low budget gaat het toch niet worden wat mij betreft in de VS hoor, bij regen een heus m(h)otel en bij droog weer kamperen. Het moet wel leuk bluuven, hey? Deze afbeulerij is niks voor mij! Ik zit relaxt op je flat, hoog en droog. Heerlijk! Maar respect hoor......mis alleen de foto's! Het oliemuseum heb ik in mei veel gefotografeerd van buiten. Geweldig gebouw! Veel plezier morgen in Stavanger, misschien kun je nog naar een concert in het concertgebouw aan de haven....xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Groetjes terug lieve Tjeu. Een diepe buiging voor jou, die ondanks alle regen toch zo vrolijk doorploetert en ons op de hoogte houdt.
    Han en ik hebben het beter gedaan, fietsen met mooi weer. Ik heb genoten van een weekje Middelburg.
    Wees voorzichtig met dat natte weer, kom veilig weer thuis straks. Lieve groet van Lot, die je uiteraard blijft volgen as usual.

    BeantwoordenVerwijderen