Totaal aantal pageviews

vrijdag 22 juli 2016

Eindelijk: Trollenland!

-donderdag 21 en vrijdag 22 juli, Aars - Hirsthals, 135 km. Kristiansand - Aros 30 km

De fietsomstandigheden waren donderdag ophet laatstuk stuk van Aars naar de aanlegsteiger van de ferry naar Noorwegen weer helemaal ideaal. Af en toe een zonnetje, geen regen, niet te warm, en, om met wijlen Gerrie Kneteman te spreken, " de wind in het hol". Voort ging het over de tamelijk vlakke wegen van het noordelijkste stukj van Denemarken, eigenlijk een eiland, heb de kaart intensief bestuderend, ontdekt. Alle wegen komen bij elkaar bij Aalborg, dat de noordflank met een brug met het vasteland verbindt. Al die inhamme, eigenijk is noord Denemarken 'e'en gatenkaas. Daar ou onze ingenieur Lely wel raad mee hebben geweten. Maar aan inpolderen doen de Denen blijkbaar niet; is ook niet nodig, want er zijn er eigenlijk maar heel weinig van. Iedereen trekt naar de grote steden vrtelde een jonge vent tegen me op een terras. Het zijn vaak Nederlandse jonge boeren die in Denemarken grond kopen, is hier veel goedkoper dan in Nederland.

Ik heb wel veel last van zadelpijn. Toch gek hoeveel je ook fietst, dat gaat nooit over. Althans niet bij mij. Misschien rijd ik toch met een te hard zadel. Volgens de doorgewinterde fanaten is een hard zadel altijd beter dan een zacht zadel, dat gaat " broeien". Het viel mij op dat bodybuilder Danny van enkele dagen geleden w'el een zacht zadel had. Misschien toch eens proberen.

Vandaag dan de ferry naar Kristiansand genomen. Ik kon nog net mee maar moest dan wel een plaats op het breakfast dek nemen. Nou, niks op tegen; aan zo'n uitgebreid ontbijt was eindelijk wel weer eens toe. Kristiansand oogt grijs maar de temperatuur is hoog. Zou het toch zo zijn dat de zuidrand van Noorwegen in de zomer subtropisch weer heeft?

Mijn eerste kilometers gaan door een slecht pad door een bos met ongelooflijk steile hellingen; buiten adem kom ik boven om langzaam te dalen, ik moet oppassen over de rulle ondergrond niet onderuit te gaan. Welkom in fietsland Noorwegen!. Gelukkig gaat de weg daarna over prima wegen door een golvend parcours omrind door rotsen en klaterende beekjes en stille meren. Wow, dit is wel even wat anders dan Denemarken. Om drie uur 's middags stop ik al op een camping in Aros. Vanmiddag rustdag!

3 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd lief dat je heelhuids aan de overkant bent aangekomen!!!kus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou broer. Ik heb met interesse al je verhalen in één ruk gelezen.
    Was er nog niet aan toe gekomen. Knap hoe je het allemaal weer fikst. En leuk schrijft. Ik blijf je weer volgen. Fiets ze!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar aan de kust, die Zweedse kust...gaat niet gebeuren dus?
    Niks van Jurriaan zijn ondermijnende commentaar aantrekken hoor!
    Ben vandaag de hele Bredase singels rondgereden! Zo!

    BeantwoordenVerwijderen