Totaal aantal pageviews

maandag 18 juli 2016

Met een body builder door Jutland

Maandag 18 juli, Vejen – Bryrup, 85 km.
Vanmorgen een duik genomen in het overdekte zwembad dat onderdeel is van het sportcomplex. Met een oudere heer ben ik de enige die baantjes trekt. Een paar vrouwen doen onduidelijke dingen met schuimrubber stangen. Het gechloreerde water blijkt een weldaad voor mijn ogen. Terwijl ik dagen lang last heb van slecht zicht en prikkende kijkers oelen ze de rest van dag heel rustig aan. Chloor als probaat middel tegen oogkwalen, je moet er maar op komen. Terwijl ik gisteren lange stukken meer met mijn ogen dicht dan open reed, toch niet echt  veilig, kan ik vandaag mijn ogen gewoon open houden. Hopelijk tref ik meer baden onderweg.
Met mijn open blik ziet het landschap er ineens veel aantrekkelijker uit. Wie denkt dat Jutland net zo plat is als Nederland heeft het helemaal mis. Het landschap golft behoorlijk en doet mij meer aan bv. Kent denken. Soms moeten er pittige hellinkjes genomen worden, waarvan een enkele meer dan 7 %. Onderweg houdt een fietser mij aan. Hij zit op een verkeerd traject maar weet niet goed hoe er weer op te komen. Hij rijdt dezelfde route als ik. ‘Kom maar achter me aan, dan breng ik je zo weer op de goede route met mijn GPS’ zeg ik. We raken al snel aan de klets en blijken hetzelfde fietstempo te hebben. Op de hellinkjes vallen we even snel terug. Dat schept een band. En zo trekken we de rest van de dag samen op, ik en Danny de Souter uit Beveren, 57 jaar, van beroep chauffeur op een betonmolen en een nog fanatiekere lange afstandsfietser dan ik. Ook hij heeft zich altijd beperkt tot het Europese continent. Samen vinden we een zeer grote, drukke camping in het fraai tussen allerlei heuvelruggen gelegen Bryrup. Je waant je hier in Limburg of in de lagere Ardennen. Beklimmingen duren al snel een kwartier of meer.
Danny bezit een zeer gespierde torso, bemerkt ik als hij zijn T-shirt aan doet. Op mijn vraag bevestigt hij dat hij een tijd aan body building heeft gedaan, maar die sport vaarwel heeft gezegd toen in zijn omgeving iedereen anabolen ging slikken. Het Belgisch kampioenschap body building werd zelfs een keer in Terneuzen georganiseerd omdat in Nederland niet op doping werd gecontroleerd. Toen bleek dat de Belgische controleurs zich ook over de grens hadden begeven bleken alle Belgische kandidaten ineens verdwenen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten