Totaal aantal pageviews

dinsdag 26 juli 2016

gezellig aan de BBQ midden in de tunnel

Dinsdag26 juli: Flekkefjord – Vatland 46 km.
Ja, dat zien jullie goed, na 46 kilometer gaf ik er vandaag al de brui aan. Maar daar had wel een beklimming tussen gezeten over volgens de borden “ the wildest road of Norway”. Het leek wel alsof ik in de hoge Alpen terecht was gekomen. Overal kale rotsen rond me heen en een klim vanuit een dal met hoog boven mij een weg die duidelijk een tunnel in ging. Nu zou ik er dus toch aan moeten  geloven, een heuse tunnel. Snel een rood achterlichtje op mijn tentzak geplaatst. Pal voor de tunnel wees het bordje met Cycling Route nummer 1 naar een parallelle tunnel helemaal alleen voor fietsers; een tunnel met her en der open gaten die een ruime blik op het imposante landschap te zien gaven. Wie schetst mijn verbazing als halverwege een gezelschap gezeten is rond een grote stenen tafel die in de tunnel geplaatst is. Ik stap af en wordt onmiddellijk uitgenodigd om worsten mee te eten die juist worden gebarbequed. En of ik er ook een glaasje sinaasappelsap bij wil. Binnen de korstte keren zitten we in een geanimeerde discussie over de welvaart van de Noren, de oliestroom die ooit zal opdrogen, hoewel degene die me aan tafel heeft uitgenodigd zegt dat het met dat milieu nog wel zal meevallen. De invloed van menselijke activiteiten is te verwaarlozen. Als genodigde aan tafel bewaar ik natuurlijk het stilzwijgen. Daarna spring ik weer op de fiets en vervolg mijn rit in de tunnel totdat ik de top van de imposante rotsmassa bereik. De weg is aangelegd in 1921 leren mij de borden en de tunnel waarin ik zojuist zat was de oorspronkelijke. Later is er een naast aangelegd. De weg was vooral van belang vanwege een in de rotsen gelegen titaniummijn, volgens de man in de tunnel de grootste van Europa.
 ’ s Ochtends was ik vertrokken met ontzettend veel regen, het leek de hele dag door te gaan, maar gaandeweg kwam er steeds meer zon. Toen ik om drie uur een camping zag ben ik op mijn luchtbedje gaan liggen en heb heerlijk liggen zonnebaden, ondertussen alles wat nat geworden was, weer drogend. Maar toen ik terug kwam uit de douche was het weer flink aan het regenen en alles wat was uitgestald weer nat. Het blijft aanmodderen. Mijn schoenen beginnen inmiddels een indringende geur te verspreiden. Daar moet ik wat op verzinnen want zo kan ik me binnenkort nergens meer vertonen. Voor tips houd ik me aanbevolen. (en dan niet van: weggooien en nieuwe kopen, he!)

1 opmerking:

  1. Altijd sokken dragen in je schoenen; ik heb hetzelfde probleem met mijn sportschoenen!

    BeantwoordenVerwijderen