Totaal aantal pageviews

zondag 24 juli 2016

Hoe relipop mij een duwtje in de rug gaf


Ik in een zaal vol bijbellezers
Zondag 24 juli: Spangereid – Borhaug:
Keurig de route volgend ben ik nu op het meest zuid westelijke puntje van Noorwegen aangekomen: Borhaug. Dat betekent dat ik morgen een enorme omweg moet maken langs het Flekafjord, dat zeker een kilometer of 40 diep landinwaarts gaat. Dan weet ik dus dat me morgen hetzelfde te wachten staat als vandaag: klimmen, dalen, klimmen, dalen, klimmen en zo als maar door. Alleen de laatste 20 kilometer bleven zowaar glad. Maar vooral in de ochtenduren heb ik vreselijk afgezien op weggestoken bosweggetjes, waar de natuur zich van zijn meest genadeloze kant liet zien. Klimmen, niet zaniken. Geen enkele boom geeft eens een duwtje mee. Het wordt nog pijnlijker als je na een steile afdaling tot de slotsom komt dat je een afslag hebt gemist. Dan moet je eerst weer omhoog langs dezelfde weg om de draad weer op te kunnen pakken. Enfin, al dat gezeur is nergens goed voor. ik heb er zelf voor gekozen. Wel ga ik morgen een postkantoor opzoeken en zoveel mogelijk overbodige of extra spullen terugsturen. Mijn bus scheerschuim was vandaag het eerste slachtoffer. Dan maar weer als baardmans door het Noorse leven (past overigens heel goed hier; veel Noorse mannen hebben baarden). Na al dat geklim stond ik opeens naast een enorme camping “ met de bijbel”. Ik viel met mijn neus in de boter want het was juist 11.00 uur op zondagmorgen dus de gelovigen trokken massaal naar een nabijgelegen sporthal. Jong en oud, alles ging er naar toe. Nieuwsgierig besloot ik me in de rij aan te sluiten. En zo was ik getuige van een grootse show met relipop (met echte behoorlijk goed spelende band) en meisjes die met muziekband allerlei K 3 achtige liedjes met danspasjes erbij leverden. Er kwam veel Jesus en God in voor, dat kreeg ik mee. Daarna hield ik het voor gezien en God beloonde mij onmiddellijk: de rest van de route bleven me bergen bespaard. Toch niet helemaal voor niks, zo’n blije relibijeenkomst. Wel stond ik nog een keer op een doodlopend zandpad midden in een weiland, maar ik bleek me vergist te hebben in een geitepaadje, dat er precies parallel aan liep. Ondanks de enorme bedragen voor een halve liter bier ( 8 euro per stuk), heb er in de loop van deze warme dag onder andermaal een blauwe hemel er enkele achterover geslagen. Dus weer eindig ik met skol!

4 opmerkingen:

  1. Ongelofelijk, wat een afstanden leg jij af en heerlijk dat je er ook zo van geniet!
    Blijf goed naar je lijf luisteren, op tijd rust nemen, want straks moeten we ook nog samen weg kunnen! Volg je op de voet. Kus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hannah, dat ik goed naar mijn lijf luister bleek vandaag wel (26 juli); al na 46 km gestopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hannah, dat ik goed naar mijn lijf luister bleek vandaag wel (26 juli); al na 46 km gestopt.

    BeantwoordenVerwijderen