Totaal aantal pageviews

woensdag 20 juli 2016

Is Nederland een oliestaat?

Woensdag 20 juli: Viborg – Aars (netter kan ik het niet maken!) 65 km
Vandaag is het dan voor het eerst echt warm, 27 graden zie ik ergens staan. De vraag dringt zich op of dat voor het fietsen nu eigenlijk wel een voordeel is. Ik drink me de hele dag wezenloos en echt opschieten doet het ook niet, ook al gaat de weg over reeds gebaande paden; voormalige spoorlijnen die tot fietspaden zijn omgebouwd. Vooral als ze door de bossen lopen zien die er prachtig uit. De bomen die in voorafgaande anderhalve eeuw rond de spoorlijnen zijn gegroeid zorgen voor groene kathedralen. Een bijkomende voordeel is dat een spoorbaan nooit meer dan 3 of 4 procent kon stijgen; je hoeft dus niet te peigeren tegen geniepige hellingen. Ik blijf lang hangen in Viborg, de voormalige zetel van het Deense parlement, las ik ergens. Toch zie ik niet echt veel heel oude gebouwen, de dom van Viborg daargelaten. Dat is een Romaans bouwwerk met van binnen opvallend prachtige fresco’s waarin zo’n beetje aan de ene kant het hele Oude en aan de andere kant het Nieuwe Testament wordt uitgebeeld. Maar vooral de beschilderde plafonds zijn uniek.

In de tegenovergelegen koffieshop kijkt een wat oudere dame, als ze hoort dat ik uit Nederland komt, diepzinnig aan en zegt dan: “Holland has oil”. Ik ben even verbluft; nooit eerder iemand ontmoet die Nederland als olieland beschouwt. " U bedoelt gas?" probeer ik nog. " No, oil” Pas onderweg komt het in me op dat ze wellicht de staat der Nederlanden en de Shell door elkaar heeft gehaald.
Jutland blijft heuvelen. Dat vonden de twee Thailanders op de camping, die naast mij stonden, vanmorgen in Viborg ook. Eentje was voor de tweede keer in Europa. Eerst had hij Nederland gedaan en nu dus Denemarken. “Nederland en Denemarken lijken veel op elkaar”  opperde ik. “No, no”  zei de Thai,”Holland is flat and Danmark is hilly”. Zo, nou horen jullie het ook van een ander.
Na 65 km ontdek in een camping waar ze zowaar bier verkopen; en wijn. Toe maar, alles tegelijk. Ik hou het bij hetzelfde bruine Hancock bier dat me gisteren op dat terrasje ook zo goed smaakt. Skol!

1 opmerking:

  1. Klopt het nou dat je significant minder kilometers per dag maakt dan een paar jaar geleden?!

    BeantwoordenVerwijderen