Totaal aantal pageviews

zaterdag 21 juni 2014

Rondjes draaien op de Mappa Mundi

etappe 7: Puddlebrook - Aston on Clun: 84 km, gemiddelde 16,8, 799 hoogtemeters
Zo ploeterend als het gisteren ging, zo gesmeerd loopt het vandaag. Ik zit voortdurend tegen de grens van Engeland met Wales aan. In het westen zie ik het heuvelland van Wales prachtig groen aftekenen tegen de merendeels blauwe lucht. Dat mag ook wel eens gezegd worden; ik rij vandaag een volle week in Engeland zonder één druppel regen. Onmiddellijk afkloppen natuurlijk, maar het weer lijkt alleen maar beter te worden. De Engelsen klagen over "the heat", wat bij ons een graad of 25 is; kortom het ideale fietsweer. De wegen zijn vandaag golvend, maar venijnige hellingen ontbreken. Daardoor kan ik weer behoorlijk vaart maken en stijgt mijn humeur weer enorm vergeleken met de dip van gisteren.Als de beentjes malen, af en toe bergaf de kilomterteller oploopt tot 40, ja, dan kan het niet stuk. Maar ook bergopwaarts gaat het allemaal even soepel. Het begon al met die muur die ik op moest om de camping te verlaten; die nam ik op het allerkleinste verzet, voor 22, achter 30, alsof íe er niet lag. Onderweg, bij een stoplicht draait een chauffeur zijn raampje open en zegt dat hij de End to End route vorig jaar heeft gereden in 14 dagen! Er waren dagen bij van 150 mijl! Maar wel 'without luggage' voegt hij er eerlijkheidshalve aan toe.
In Hereford, halverwege, bezoek ik in de kathedraal de Mappa Mundi; een van de eerste op groot formaat uitgevoerde wereldkaarten getekend rond 1300, in de vorm van een cirkel met precies in het midden Jeruzalem. Met een beetje goede wil zijn de contouren van Europa er al in de ontdekken. Engeland en Ierland liggen helemaal aan de rand, net zoals, aan de andere kant China en, opvallend groot, Ceylon, India kan er twee keer in. Sicilië is het grootste eiland in de Middelandse zee (zeg maar eens dat het niet waar is) en heeft al zijn kenmerkende driehoek.
De laars van Italie is echter nog nergens te ontdekken. Verder is er een prachtige bibliotheek, waar al die oude boeken aan kettingen in de kasten staan. Ergens lees ik dat de waarde van een wetenschappelijke verhandeling, met de hand geschreven en dus enig, toentertijd net zo veel waard was als een complete 'farm'.
Ik bel mijn lief en feliciteer haar met het begin van ons tiende jaar samen, op de kop af 9 jaar geleden kwamen we elkaar tegen. Ik koop op de camping in Aston nog net voor sluitingstijd in de 'Community shop' 2 biertjes om het te vieren. Proost Hanneke!

1 opmerking:

  1. Proost lieve Tjeu, hoorde het orkestrale geluid van het orgel in de kathedraal van Heresford nog net toen je me belde.. Halleluja! Ik heb er ook een wijntje op gedronken, en we doen het gewoon straks uitgebreid over.
    Lijkt me een onmogelijke opgave om die route in 14 dagen te doen, zelfs zonder luggage! Op de kaart is het een giga afstand!
    Enfin, jij schiet ook al aardig op, bent nu bijna in Liverpool. Veel plezier morgen en neem maar eens een lekkere vrije dag! Kus

    BeantwoordenVerwijderen