Totaal aantal pageviews

dinsdag 17 juni 2014

Een ander Bristol dan dat van de schoenen

etappe 5: Stonehenge - Bristol 66 km, gemiddelde 13 (veel gelopen met de fiets aan de hand, soms bergop, dan wel in het centrum van Bristol), hoogtemeters: 600 zoveel.

Hoewel het aantal gereden kilometers niet overhoudt vind ik ze zwaarder dan die 140 van 2 dagen geleden. Mijn GPS heeft zich na mijn kritiek bedacht en tovert nu alleen maar schilderachtige binnenwegen te voorschijn, maar ja, die zijn wel veel geaccidenteerder dan die grote wegen. Kortom, het is bij deze jongen ook nooit goed. Overigens heb ik deze dagen al heel wat afgegeven op mijn GPS, maar eigenlijk is dat toch niet eerlijk. Ik heb er nl. ook heel veel voordeel van. Waar je ook bent, je kunt je altijd oriënteren door uit te zoomen. En als je dan ergens aangekomen bent, zoals vandaag in Bristol, en je hebt geen zin om nog eens 20 km door te fietsen naar de volgende camping, dan brengt dat ding je zonder mankeren naar het 500 meter verderop gelegen backpackershotel. Je hoeft nooit meer iets te zoeken. Morgen eens kijken of hij ook een fietsenmaker weet aan te duiden, want ik krijg mijn ketting niet op het grootste (lichtst rijdende) achterblad. En dat heb ik de komende tijd zeker hard nodig. Wat een geluk ook dat ik op het laatst besloot mijn kleine tandwiel te vervanger door een nog kleinere (22 tandjes). Ook dat blijkt bepaald geen luxe.

Ergens onderweg kom ik de in mijn ogen ideale reiscombinatie tegen, een prachtige uit genagelde aluminium plaaten samengestelde 'all american aerodynamic travelhome' voortgetrokken door een prachtige Landrover. Blijkt eigendom van een man die voor de BBC het land rondtrekt om reisreportages te maken. "What a job" weet ik tegenover de gelukkig bezitter van al dat moois uit te brengen. Later als ik gepensioneerd ben wil ik ook zo'n combinatie........ (dus niet).

Van Bristol weet ik niet meer dan dat er in Nederland heel veel lelijke schoenwinkels van bestaan. De relatie tussen de schoenenreus en Bristol in Engeland, vlak onder Wales, is me niet duidelijk. Het is een opvallend vrolijke plaats, op deze zonnige en lauwwarme dag. De terrasjes aan de oude haven zijn goed bezet. De pubs zitten vol met 'young good looking people'. De omgeving met al zijn staal en modern hout lijkt veel op de eveneens tot uitgaansoorden omgebouwde havens van bijvoorbeeld Oslo en Auckland in Nieuw Zeeland, die ik recent heb mogen aanschouwen.

In Nederland krijgt Lelystad ook zo'n (nep) havenfront meen ik me te herinneren van een vorige fietstochtje. Bristol heeft een prachtige kathedraal die ligt te soezen in het gouden late avondlicht. Ook die foto houden jullie te goed.

2 opmerkingen:

  1. Ben jaloers!
    Moet daarbij denken aan Auckland en Vancouver waar we veel foto's gemaakt hebben van die prachtige moderne havens met mooie pubs en terrassen...
    Hier miezert het....heb jij gelukkig geen last van naar het schijnt! Zorg dat je op tijd bent vanavond voor het voetbal, 5 uur bij jou aanvang wedstrijd! Op naar het noorden vandaag! Hoop dat de 'echte' route die je nu oppakt ook een heel mooie, maar vooral rustige is! Kus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha die Tjeu,
    Daar ben ik weer, trouwe lezer dezes.
    |k zie of liever gezegd lees al dat een tom tom voor de fiets ook niet alles is.
    Laat ikzelf nu toch een Mio Cyclo gekocht hebben. Dat is voor jou uiteraard te min, maar voor mij en Hanneke straks prima geschikt,denk ik. Vooral de surprisefunctie vind ik leuk. We zullen zien of deze GPS ons ook overal en nergens naar toe stuurt.
    Ben inmiddels oma geworden van ons 5e kleinkind, Luuk. Misschien al van Han gehoord?
    Ja je houdt het ook niet meer bij hè? Het leven wordt wel drukker dus geniet er maar flink van nu.
    Heel veel succes met al die verrekte heuvels daar, ooit kom je waar je wezen wil.
    Ik blijf je volgen.
    Lieve groet
    Lot

    BeantwoordenVerwijderen