Totaal aantal pageviews

donderdag 26 juni 2014

Ramptoerist vist achter het net

etappe 13: Dalston - Moffa (50 mijl onder Glasgow); 85 km, gemiddelde 17,5 km, geklommen meters: 606

Een heel makkelijk dagje; milde temperatuur, zonnetje, de wind in de rug en een vrij vlak parcours. En toch was het retesaai. Vanaf Carlisle slingert de oude weg van C. naar Glasgow voortdurend rond de nieuwe Motorway. Dat betekent zo'n 50 km lang naast het voortrazende verkeer op een verlaten weg fietsen; nauwelijks een bocht te bekennen. Omdat het voor fietsers bedoelde randje belegd is met slecht asfalt voel ik na 80 km mijn kont meer dan ooit!

Ik kom daarbij door het plaatsje Lockerbie, ooit een dag wereldnieuws toen daar een door kapers in dienst van Khadaffi in de lucht geëxplodeerd vliegtuig neerplofte. Behalve alle passagiers stierven er ook nog een aantal mensen in het Schotse plaatsje. Als echte ramptoerist ben ik nog op zoek gegaan naar een aandenken aan deze ramp. En ja hoor, ik dacht beet te hebben met het bord: 'Garden of Rememberence'. Ik moest er nog behoorlijk voor omrijden en nog een nijdige heuveltje op. Op de plaats van aankomst bleek het om een doodgewoon kerkhof te gaan. Zo komt rampentoeristenboontje zo'n 25 jaar na dato om zijn loontje. Niks geen verwijzingen naar dit idiote ongeluk. De Schotten hebben de draad in hun kleine stadje gewoon weer opgepakt en op de open plek een enorme supermakt gebouwd (althans dat is mijn interpretatie van de tegenover de kerk neergeplante supermoderne keet).

's avonds op de camping spreekt een jonge Franse vrouw me aan (Nee, weer niet meteen van alles er bij gaan fantaseren!)  die in d'r eentje op de fiets vanuit Toulouse zo maar in het wilde weg in Engeland aan het fietsen is. Ze heeft een grote kaart van Schotland bij zich. Die ga ik morgen in Glasgow toch ook eens aanschaffen. Zo'n GPS is wel gemakkelijk, maar je verliest elk gevoel voor richting en de plek waar je bent. Er gaat toch niets boven een gedetailleerde kaart.




1 opmerking:

  1. juist, er gaat niets boven een gedetailleerde kaart, hoera.. x José

    BeantwoordenVerwijderen