Totaal aantal pageviews

maandag 8 februari 2016

Leve mijn kok

Heb ik het hier al eens gehad over die fantastische kok die mij bij al die reizen begeleidt? Ze schuift onopgemerkt aan in het vliegtuig en inspecteert bij aankomst van de plek waar we aankomen de keukenkastjes. Wat schaft de pot in de zin van; wat is er aan potten en pannen, bestek, messen, snijplanken. Na deze inspectie kan het feest beginnen. Schrijver dezes wordt in winkels als hinderlijk aanwezig ervaren met zijn voorkeur voor dit en afwijzing van dat. Ga jij maar in de auto zitten wachten, wordt mij door de kok vaak meegedeeld. Maar ik heb er geen probleem mee, lekker muziekje op (de geluidsinstallatie in huurauto’s is altijd veel beter dan in de barrels in Nederland waarin we rijden, vooral die diepe bassen waarvan de Spaanse discozenders zich bedienen klinken erg lekker). Na ruim een kwartier komt de kok met een volgeladen karretje naar buiten. Als een particulier chauffeur spring ik achter het stuur vandaan en ben behulpzaam met het inladen van de aangeschafte waar. Thuis verdeelt de kok de waar over kastjes en koelkast. Als ik ga zitten op het balkon verschijnt ze binnen de kortste keren met een meegebrachte lekkere koek of zo. De kok zorgt elke avond voor sterk afwisselende maaltijden, vanavond een op de huid gebakken zalm met spinazie, tomaatjes en rijst. En vanzelfsprekend een voortreffelijk Spaanse tinto erbij. Er wordt niet zomaar opgediend: elke gerecht gaat vergezeld van uitvoerige uiteenzettingen over de gezondheidskanten van het desbetreffende gerecht, effect die het heeft op allerlei lichaamsdelen, en mededelingen omtrent de specifieke bereidingswijze, zoals vanavond vis op de huid, en hoe je die krokant kunt krijgen door met de botte kant van het mes de schubben weg te wrijven. Mij hoor je niet klagen, zeker niet als op de achtergrond via het onvolprezen Spotify alle albums van George Harrison worden afgedraaid. Wat een gruwelijke goeie muziek maakt die meest onderschatte Beatle tot aan zijn dood! Nee, dit stukje bevat geen enkele dissonant, cynisch woord of zure kanttekening. Leve mijn kok!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten