Totaal aantal pageviews

zaterdag 21 juli 2018

Dag 9: Strandhill - Ballina; De hele dag achtervolgt de Bulben me

Gisteravond in het vakantieplaatsje Strandhill werd het in de kroeg voor mijn doen nog een latertje (dat wil zeggen half tien; naast enkele glazen Guinness nu ook het cremige bier Oyster geproefd; in een woord heerlijk: net zo cremig als Guinness, net zo donker, maar iets gekruider, laten we zeggen dat het in de verte iets van oester wegheeft).
In de kroeg speelde Amy met zang en gitaar. Tussen de nummers door raakte ik wat met haar aan de klets; ze is geboren in dit plaatsje en treedt een keer per maand op; rijk zal ze er niet van worden. Zichtbaar blij was ze met mijn klapjes na elke nummer, zeker toen het restaurantje vervolgens spontaan begon mee te klappen. Er zaten, eerlijk waar, enkele prachtige nummers tussen, van Tom Petty tot Lenny Kravitz; ja die Amy komt er wel in Noord West Ierland.

Vanmorgen 10 kilometer terug gefietst naar Sligo, waar ik in een pub gisteren mijn Benjaminse reisgids had laten liggen. Ik kon de weg in het toch wel drukke Sligo zonder probleem vinden. De barman had het boekje al voor me klaar gelegd. Je bent niet de eerste die hier wat laat liggen, zei hij. Ook met hem kletste ik wat af over het weer en zo. Daarna de tocht naar Ballina aangevangen, waarbij een voortdurend stijgende weg, allengs geitenpaadje, me door een prachtig stil heuvellandschap leidde. Langs de weg stonden alleen bordjes met wandelaars er op; zo wel het tempo waarin ik voorttrapte als het uitzicht hoorde inderdaad meer bij een bergwandeling dan een fietstocht. Toen weer aan de afdaling begon kon ik na uren fietsen in de verte toch Strandhill weer zien liggen, met de intrigerende Bulben daar achter; de berg waar aan de voet de Ierse dichter Yates begraven ligt (maar ja: lazen u en ik ooit een gedicht van Yates? Ik in ieder geval niet).
Na nog enkele pittige klimmen was ik het weer zjat en zocht ik de hoofdweg op.Met muziek op de oortjes was het daarna prettig doortrappen; in de verte eindeloze heuvelruggen aan de horizon. In de vroege avond vond ik, na een ongelooflijk smerige maaltijd in een fastfood restaurantje, heel gemakkelijk de camping van Ballina.In de buurt schijnt een kasteel te liggen; morgen even gaan kijken. Na al die pinten van gisteravond zal ik het vanavond met water uit mij bidon moeten doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten