Totaal aantal pageviews

zaterdag 14 juli 2018

Dag 1: Hangin' around

Adios California, zingt John Hiatt op mijn koptelefoon; nothing to do but to hang around. Dat drukt goed uit hoe ik me voel nu ik weer aan een lange fietstocht begonnen ben. Ik kom overal een beetje aanwaaien, tot niets verplicht, om -wanneer het mij uitkomt - weer te vertrekken. Niemand legt me een strobreed in de weg; niemand schrijft me de weg voor. Nou ja, ik moet het ook weer niet te vrij opvatten. Vanavond wordt er op de deur van mijn hut aan boord van de SS Rotterdam van P&O Ferries gebonst. Als ik open doe vind ik een vel papier op de grond; de rekening van het avondmaal die ik verzuimd heb te betalen; ik ging ervan uit dat dat bedrag wel automatisch van mijn creditcard zou worden afgeschreven; maar zo simpel gaat daat nou ook weer niet. Ik had bij het naar buiten lopenvan de immense eetzaal gewoon moeten afrekenen; zoals overal. Dus niet zo maar wat hanging around svp!
De eerste 80 kilometer gingen vandaag heel gemakkelijk, ook al had ik, vooral op de dammen op weg naar Europoort een stevig briesje tegen. Hans van der Zwan had me de eerste 40 kilometer begeleid en voorzien van koffie uit de thermoskan en gevulde koeken. Ja, zo werd het een wel heel relaxte start. Op de Brouwersdam, met aan drie kanten staalblauw: van de Noordzee, de Grevelingen en de lucht boven de geelroze streep waarop ik uit het zicht van Hans verdween, zoefde ik in de lauwe lucht    richting de verre rookpluimpjes die vanuit de Maasvlakte hier al zichtbaar op stegen. Ik nam een break in het mij onbekende Goedereede, zo uit het prentenboek van Anton Pieck weggegrist en op de kop van Goeree Overflakke neergelegd. De eerste man die belangstellend naar mijn reisdoel kwam informeren bleek zelf ook op de fiets naar Santiago de Compostela te zijn getogen; we konden meteen aan het uitwisselen van herinneringen slaan. Nog maar net van huis en al weer helemaal in de sfeer.

1 opmerking:

  1. Hoi Tjeu, ik vond het zeer genoeglijk om een stukje met je mee te fietsen bij het begin van je nieuwe avontuur. Na het afscheid op de Brouwersdam, bij het terugfietsen, kwamen er bij mij jeugdherinneringen boven. ‘I’m a poor lonesome cowboy...’ . Gelukkig fiets je minstens zo snel als je eigen schaduw. Succes met deze ontdekkingstocht. Geniet er van! Groet en Xx Mirjam en Hans

    BeantwoordenVerwijderen