Totaal aantal pageviews

maandag 23 juli 2018

dag 10en 11: van Ballina naar Newport en van Newport naar Clifden: Door het rijk van Mordor

Gister scheen voor het eerst de zon enthousiast en was het in de middag zelfs continentaal warm! Het landschap werd interessanter met het opdoemen van steeds meer meren en de steeds dichterbij komende berg, Nephin geheten
. Paul Benjaminse, de samensteller van de Groene Route, stuurde me onbarmhartig landbouwweggetjes op die alleen maar omhoog liepen. Maar op een gegeven moment zat ik zo wel in het Nationaal Park van The Nephin Mountains met hoge naakte bergen met toppen tot de 700 meter. Ja, dan ben je toch wel ineens ver van huis. Vroeg in de namiddag was ik al in het zonnige, zeer toeristische Newport. Nou blijkt dat een bedevaartsoort te zijn omdat Maria hier ooit ergens zou zijn verschenen; juis deze weken gaan honderden pelgrims blootsvoets een berg op om het laatste stuk geknield te doen; wat dat betreft zijn ze hier dus net zo gek als in Fatima in Portugal waar ik dergelijke taferelen ook aanschouwde. Hier heb ik het niet gezien, maar het stond in Paul Benjaminse en dan is het waar. Een camping vond ik achterin een gigantisch landgoed nmet een kermis erop en andere voor kinderen leuke dingen, Op deze zonnige zondagmiddag barste het van de ouders met kleine kindertjes, waar ik met mijn fiets tussendoor manoevreerde. Op de camping ontmoette ik Adrien, een Fransman van 24 die al drie maanden aan het fietsen is door noord west Europa en van plan is terug naar het continent naar Griekenland door te fietsen. Hij heeft daarvoor een jaar uitgetrokken. Ja, je hebt altijd baas boven baas natuurlijk. Gezellig drinken we samen een paar pinten en bekijk ik zijn luxe fiets met Rohlofnaaf, afneembare hydraulische remmen en Brookszadel. Ja, dan is dat ding van mijn  toch maar een barreltje.
Vandaag start ik in de regen en oogt alles mistroostig. Toch wordt het de mooiste dag tot nu toe, door het sombere maar imponerende landschap van Conemarra. Denk aan de boeken van Tolkien, en dan met name het duistere rijk  van Mordor, en je weet waar hij zijn inspiratie vandaan haalde (dat zegt Benjaminse tenminste). Overal met nevelflarden omhangen bergen en eindeloze vlakten met geen enkele boom.

Gelukkig laat de wind het vandaag af weten. Onderweg kom ik ook de in alle reisgidsen vermelde Kylemore Abbey tegen; een door een gefortuneerde Engelse politicus rond 1850 hier neergezet. Inderdaad zeer fraai en ook zeer Engels.
Ik heb geen zin om 13 euro te betalen voor een kaartje en kan dus alleen van een afstand foto's nemen. Onverwacht snel ben ik in Clifden waar zich zowaar een camping bevindt (volgens Benjaminse niet, niet alles wat hij zegt is dus waar). In Clifden blijkt een pub die vorig jaar tot de beste van Ierland is uitgeroepen, aldus de campingbazin, en daar wordt vanavond gezongen. Op dus vanavond naar Clifden.

8 opmerkingen:

  1. o die eenzaamheid, die leegte, die schoonheid ook, en dan die regen!! Ik zou tegen iemand aan willen praten, hoe hou je dat toch vol?
    ik denk dan ik het nooit zal begrijpen....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is, als je zo door die leegte rijdt , helemaal kicken.Ik kan het ook niet uitleggen. Misschien de zekerheid dat je altijd wel weer thuis komt?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe sterk is de eenzame fietser, die krom gebogen .... kan je vanavond wel ten gehore brengen. Anders meezingen met the Wild Rover.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ojee pas op, dadelijk ga je nog met wat Guinness achter de kiezen zingen over Zoutelande.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Jacques, dat lied is opgenomen in mijn repertoire van eindeloos achter elkaar gezongen deunen on the Road.

      Verwijderen
  5. Stoer wat je weer allemaal presteert, Tjeu! En wat een doorzettingsvermogen. Succes Kom weer heelhuids thuis!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. philosophical reflections......???
    Nou nou, dit lijkt meer op huis-,tuin-en keukentaal volgens mij, haha.
    Maar de strekking klopt natuurlijk, een grote prestatie inderdaad als je het mij vraagt...ik ben ook zeer trots op deze vitale pensionado!

    BeantwoordenVerwijderen