Totaal aantal pageviews

donderdag 26 juli 2018

Dag 13: Van Galway naar Doolin; Van de regen in de drup

Terwijl bij jullie de mussen van het dak vallen valt hier vanaf vanmiddag het water met bakken uit de hemel.Ook Ierland was toe aan een forse douche, dus het is Ierland gegund. Maar jezult er als fietser maar in zitten. De dag begon vanuit Galway met een enorme tegenwind, wat al een voorbode was van de op til zijnde weersomslag.
Vervolgens kwam er een golf warme lucht achteraan, onnatuurlijk voor de westkust van Ierland, een reden  te meer om een omslag tevrezen. Nou, die kwam dan ook. Terwijl ik bezig was de Burren, een heuvelrug ten zuidwesten van Galway, op te klauteren begon het te regenen, eerst zachtjes toen harder en harder.
Een eerste keer wist ik nog te schuilen in een restaurantje te Caldon, daaran was er geen kruid meer tegen gewassen en plensde en plonsde ik onder een semi nachtelijke hemel door een verlaten landschap richting het nergens aangegeven Doolin. Een pubeigenaar was zo aangedaan door het lot van deze eenzame fietser dat hij, zich afvragend hoe ik mijn kleren ooit nog droog zou kunnen krijgen, graag de koffie voor niks gaf. Maar dan voltrekt zich het wonder: na vier uur regen vangen werd het een kwartiertje voor Doolin, een plaatsje van niks ergens onderaan een heuvelrug tegen de oceaan, plots droog. Genoeg tijd om in ieder geval mijn fietstassen droog te waaien. En mijn tent kon ik op een minicampinkje naast een hostel in een mum van tijd droog opzetten. Wie schetst mijn verbazing als ik bij binnenkomst in de ontmoetingsruime van het hostelletje een heuse brandende open haard aantref. Een betere plek hadden mijn door- en doornatte schoenen en sokken niet kunnen dromen. Heerlijk heb ik een half uurtje zitten sudderen. Toen ik vervolgens merkte in mijn tentje dat de inhoud van al mijn tassen ondanks het noodweer droog was gebleven, onderging een hevig gevoel van voldoening ik had de elementen overwonnen! Kijk daar doe je het het nou voor!  Terwijl jullie in de avondlucht genoeglijk in de tuin zitten, zit ik bij een open haardvuur in een oergezellige ruimte met op de achtergrond een fiedelende Ierse viool op de installatie, mijn stukje te tikken. Voor morgen nog meer regen beloofd. Benieuwd of ik dat weer even bevredigend kan afronden.Da

2 opmerkingen: