Totaal aantal pageviews

zaterdag 8 september 2018

H in de hoofdrol

De heldin van onze moeders was keizerin Sisi. Hoewel ik bij mijn weten die drie films over haar weelderige maar ook tragische leven nooit bewust heb gezien, ondanks de jaarlijkse reprises rond de kerstdagen, had ik een aha-erlebnis toen ik de slagroomtaart zag waarin zij haar vakanties sleet. Dat paleis herkende ik. Kitscherig maar toch ook niet echt lelijk. Nadat ze was vermoord door een anarchist diende het als zomerverblijf van de Duitse keizer. En in de  tweede wereldoorlog verbleven er Duitse generaals. Van binnen viel vooral het imposante trappenhuis op met een schilderij van Achilles dat zo uit de studio's van Hollywoord weggehaald leek. Hierbij enkele scenes met in de hoofdrol H. Op de laatste foto` haar blik als Sisi denkt aan de schuinsmarcheerderij van haar gemaal Franz Jozef.






Het is vandaag windstil en iets minder warm door de bewolking. De zee is glad als een spiegel, hetgeen het badderen aanzienlijk aangenamer maakt dan gisteren. In de verte klinkt Nederlandstalige muziek; Nederlanders vind je hier overal. In de middag zien we ze met busladingen vol laag over de zee aan komen vliegen vanaf een terras hoog in de bergen bij de tuinen van Sisi's optrekje. Elk vliegtuig zeilt laag over het muizeneilandje voor de kust van Corfu het eiland op.(heel goed kijken)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten