Totaal aantal pageviews

zaterdag 6 juli 2013

Door de West Vlaamse loopgraven dravenGEKOMEN

NB NIET OP DE TIKFOUTEN, ONDER MOEILIJKE OMSTANDIGHEDEN TOT STAND GEKOMEN 
Op de eerste dag ontmoeten we fietsv ijland nummer één. Vooral langs het eerste stuk, de kuststrook van Bresjes tot Cadzand Bad laat hij zich goed voelen, meteen een mooi moment om Nina de kunst van het waaierrijden kundig te maken. Het genereuze aanbod van een vette verse haring in Cadzand Bad slaat ze af. Toch maar liever een broodje gezond. Een goed begin van de therapie die we samen zijn aangegaan. Langs het kanaal van Sluis naar Brugge gaat het gezwind. In de geboortep-laats van Lamme Goedzak en Tijl Uylenspieghel nemen we een middeleeuwse break. De aanblik van Brugge vanaf de keiwegen die ons langs allerlei kanalen naar de binnenstad voeren is meesterlijk. Brugge was voor zijn tijd een enorme stad, het New York van de jaren rond 1500. We vinden een camping op een grasveldje naast een plaats voor campers; helaas geen douche of toiletten. Ons eerste vredige avondeten op de eenpitter wordt wreed verstoord rond een uur of negen als een gebochelde dienstklopper ons op verhitte toon commandeert “op te krassen”. Wat te doen? Gelukkig vinden we een adres van een andere camping bij de ingang met een telefoonnummer. Binnen een kwartier vinden we alsnog een echte camping.
Dag 2 voert ons naar Nieuwpoort, bekend van de “slag bij… in 1600”, maar ook de plek waar de Britten en Fransen aan de ene kant en de Duitsers aan de andere kant elkaar tegenkwamen in de eerste wereldoorlog en zich ter plekke 4 jaar ingroeven. De tocht gaat gezwind, al hebben we zonder kaart nogal wat moeite de weg te vinden. Dan komt mijn oude orientatiegevoel van pas; gewoon het westen aanhouden. Hoewel er geen zon te zien is bereiken we, zij het met een wel heel brede boog, Nieuwpoort. Aldaar wordt het grijzer en grijzer, het begint te motregenen. Op de moderne camping hebben ze nog nooit van pinnen gehoord en moet ik om de boodschapjes uit de campwinkel te betalen toch nog even 5 kilometer naar Nieuwpoort. Maar de eieren, varkenslappen en gebakken aardappelen, allemaal op één pitje bereid, smaken er niet minder om. De fles wijn iets te snel leeg gedronken; garandeert een goede nachtrust.

Dag 3 begint zoals de tweede eindigde, met een gestaag vallende miezerige regen. Het is koud en klam, kortom het ideale kampeerweer. WE gaan toch maar eten op enigszins beschut staande kampeertafels bij de bakker. En weer wordt het een vorstelijk ontbijt met de inmiddels welbekende eieren. Een langgesprek over eten en eetlust. Nina denkt dat ze een gebrek heeft aan het “vol gevoel” hormoon. Maar toch zegt ze ook deze fietsdagen voor het eerst niet voortdurend aan voedsel te denken. Het gaat de goede kant op, zeg ik. Dit is de eerste fietsdag langs de officiele eerste wereldoorlogroute. Die ligt er piekfijn bij. Overal kleine monumentjes, duidelijke borden en kleine musea. Onze eerste stop is in Diksmuide bij het beroemde 50 meter hoge IJzerkruis, plaats van handeling van de IJzerbedevaarten. Op affiches staat dat o.a. Fairport Convention optreedt dit weekend. Daar had Hanneke bij moeten zijn! Hoewel we de van boven naar beneden af te werken tentoonstelling over zowel de loopgravenstrijd in West Vlaanderen als de geschiedenis van het opkomend Vlaamse bewustzijn allebei al een keergezien hebben, aanschouwen we hem als was het de eerste keer. DE barre strijd vanuit de loopgraven wordt op allerlei manier zeer aanschouwelijk gemaakt, tot en met het snuiven van chloor en mosterdgas toe. Het Mesdag-achtige panorama dat in vogelvluchtperspektief een sfeer beeld geeft van de met duizende kraters gevulde omgeving van de IJzer is indrukwekkend. De strijd daarna tussen de Nedeerlandstalige Vlamingen en de Franstalige Walen lopen we deze keer snel door. De laatste 30 kilomter naar Ieper gaan zeer gezwind . ik moet af een tandje bijzetten om Nien te kunnen bijhouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten