Totaal aantal pageviews

maandag 15 juli 2013

Een erehaag van echte renners voor de klimmer uit Heerjansdam

Dag 14: Autry – Verdun (70 km)
Al meteen na he Verdun t vertrek staat het tracé als een muur recht overeind. Dat zal de hele dag zo blijven; alleen maar op en neer. Dodelijk vermoeiend; wat dat betreft kun je  beter één lange helling hebben, dan een tijd tamelijk vlak parcours en dan een lange afdaling. Maar hier wordt de energiebron dusdanig aangesproken dat we om de haverklap pauzeren. Zo komen we niet in ons ritme. “s middags wordt Nina (ik ben een eindje vooruit) ingehaald door een peleton allemaal in hetzelfde shirt gestoken Belgen die met zijn allen naar de Mont Ventoux gaan, ze hebben allemaal bewonderende woorden voor haar en vormen, als ze allemaal bij dezelfde pleisterplaats stoppen waar ik al in het beschaduwde prieel zit als het ware een erehaag voor onze stoere klimmer uit Heerjansdam.  Geeft een lekker gevoel geeft Nina toe.
Het laatste stuk is vlak maar voert over een afschuwelijk slecht onverhard pard pal langs de hier heftig slingerende Meuse. Ineens zijn we in Verdun. Op de camping kiest Nien voor het zwembad, ik voor een koude halve liter bier. Dat had ik beter niet kunnen doen. Nien is daarna weer fit als een hoen en wil naar de quatorze juillet viering in het centrum. Ik ben intussen overschakeld op de wijn (na het overheerlijke maal van pasta met zalm) en wil niet meer van mijn plek. Nina gaat alleen en beleeft een prachtig vuurwerk, dat ik alleen een beetje tussen de bomen kan waarnemen. Als ik de volgende ochtend haar enthousiaste verhaal  hoor (ik sliep al bij haar thuiskomst) heb ik spijt als haren op mijn hoofd dat ik deze unieke gelegenheid voorbij heb laten gaan.

Maar goed, de biografie over de verzetsheld Pim Boellens, waar ik inmiddels op mijn e reader aan begonnen ben, is ook heel boeiend.een muur recht overeind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten