Totaal aantal pageviews

zondag 30 juni 2013

Een moeizaam begin: verdwaald in de achtertuin en een explosie in het achterwiel

Jarenlang sprak ik wat badinerend o ver het fietsknooppuntennetwerk. Wie rijdt er nu rond aan de hand van een lijstje met cijfertjes. Maar gaandeweg ben ik er toch anders over gaan denken. Het is toch wel een makkelijke manier om zonder kaart langs leuke wegen van A naar B te komen. De eerste etappe van de weg naar Marseille, de etappe van Rotterdam naar Middelburg heb ik op deze manier proberen te rijden. Proberen, want ik ben in de Hoekse Waard de weg helemaal kwijt geraakt. Een pontje bleek niet te varen en daar stond ik met mijn niet meer kloppende cijferlijstje. Had ik toch maar een kaart meegenomen. Nu moest ik improviseren en ging daarbij helemaal de mist in. Ergens kwam ik klem te zitten tussen twee rivieren. De geplande route naar de Haringvlietsluizen kon ik op mijn buik schrijven, ik moest helemaal de andere kant uit naar de Harinvlietbrug, een omweg van een kilometer of 20! In de buurt van Zierikzee reed ik op een volkomen vlakke, nette weg toch lek. De splinternieuwe band die ik in plaats van de lekke verving kwam klem te zitten tussen velg en buitenband en explodeerde met een luide knal. Dan ben je even niet gelukkig, ook al ben je nog met aan je fietsvakantie begonnen en was het weer redelijk en had ik de wind in de  rug. Op de Brouwersdam betaalde ik wel maar vergaten ze me vervolgens te bedienen. Toen ik iemand daarop attendeerde brak er in de keuken een enorme ruzie los (blijkbaar lagen de gezagsverhoudingen aldaar behoorlijk door elkaar) en kreeg ik uiteindelijk lauwe kroketten en frites die maar één keer waren voorgebakken. Nee, de start van mijn fietsreis had ik me wat vloeiender voorgesteld. Maar nogmaals, de wind stond goed, er was steeds meer zon (een zeldzaamheid deze zomer) en na 142 kilometer was ik nog redelijk fit. Hanneke had een heerlijke couscousmaaltijd gemaakt. Eind goed, al goed.

3 opmerkingen:

  1. Fout begin is altijd goed.
    net als een generale, zo hoort dat ook te gaan.
    De echte tocht was immers nog niet begonnen!
    Het weer wordt in ieder geval beter!
    Dikke kus voor jullie allebei,
    Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik sluit me helemaal aan bij mijn lieve zus en vind het al bij al een megaprestatie van jullie om in een dag 142 km te fietsen en dan nog zonder hulp van elektronica!!
    Ik was al zo trots op mezelf dat ik gisteren 60 km had gefietst, maar dat is dan maar een schijntje bij jullie vergeleken.
    Hoop dat de billen nog heel zijn.
    En nu maar genieten van het mooie weer, want de zomer komt er echt aan. Ik ga vrijdag lekker naar Middelburg en naar zee. Even uitwaaien bij Hanneke. Dag Tjeu en Nina, het ga jullie heel goed en ik volg jullie weer met veel plezier. Heel veel succes met deze grote onderneming. Liefs van Lot (zus van Hanneke)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sorry Tjeu, was even abuis. je bent pas 1 juli met Nina vertrokken, dus jouw eerste verslag en de grote afstand van 142 km, gold alleen voor jou op zaterdag 29 juni.
    Uiteraard blijft mijn bewondering voor jullie beiden groot.
    Ik doe het jullie niet na en vind het echt een prestatie.
    Zet hem op en geniet er ook van.
    Lieve groet van Lot

    BeantwoordenVerwijderen