Totaal aantal pageviews

zondag 10 juli 2022

Op Eros terug naar Edinburgh

Dag13 Pitlochry - Edinburgh 85 km


Ik dacht aan de laatste fietsdag een makkie te hebben. Mis! Het zuidelijke deel van de highlands heeft nog wat verrassingen in petto, ik moet enkele heuvelruggen over die letterlijk haaks op de route staan. Geen flauwekul met een paar haarspeldbochten of zo, maar gewoon tegen de heuvel recht omhoog met stijgingspercentages die volgens mij tegen de 20 % aanschommelen. Mijn E-Ros (zoals iemand met e-bike onlangs betitelde) heeft er weinig moeite mee, de baas er bovenop iets meer,. Als ik naar verhouding tussen aantal verreden kilometers en percentage verbruikte energie in mijn batterij kijk, blijkt dit de zwaarste etappe, ik zit bijna op een verhouding van 1 : 1, 1% energie is 1 kilometer gereden. Dat was bij geen enkele etappe eerder het geval geweest. Alleen dan die etappe langs de noordkust met de wind op kop naar Banf, die ging nog zwaarder, daar moest ik halverwege echt bijtanken.

Het landschap is dus zwaar maar mooi. Die bergen die je hier op de foto ziet, moest ik dus even later echt over! 


Dan komt Edinburgh toch weer dichtbij. Het is even zoeken om de weg naar de tweede verkeersbrug over de Forth (de zeemonding bij Edinburgh) te vinden, de eerste brug is alleen bestemd voor snelverkeer. Verwarrend is dat de brug Seeferrie heet en dat de weg ernaartoe aangegeven wordt met borden waarop een schip met auto's erop staat weergegeven. De naam Seeferrie is echter gegeven aan de nieuwste brug, nikste ferrie"en dus, gewoon doorrijden over de enorme hangbrug, volgens beschrijvingen de langste hangbrug van Europa.

Ik breng de nacht door een in een enorm splinternieuw hostel waar in de onderste verdieping een gigantische pub zit. Als ik met een biertje eindelijk gezeten ben spreekt een man me aan, blijkt een Canadees, die net als ik in zijn eentje op stap is. Samen besluiten we opnieuw naar The Royal Oak te gaan, die toevalligerwijs bijna om de hoek ligt. Daar is er wederom geweldige live muziek te besluisteren, terwijl we stevig Schotse bieren innemen (McEwan 60, pikzwart bier). Het werd nog laat en gezellig. 

1 opmerking:

  1. Met dochter en kleindochter een fiets-puzzelrit door de bossen van Rijen en Dorst. Twee klimmetjes erin, namelijk viaduct over de A27 heen en terug. Na 25 km voelen wij ons moe en voldaan. Aan de echte Tjeu-hoogte zullen we nooit tippen......
    Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen