Totaal aantal pageviews

donderdag 7 juli 2022

De voorzienigheid schiet te hulp

dag 10: Nairn - Kingussie 103 km


Mooi weer, bijna geen wind, een niet al te lange afstand. Ik geniet van de prachtige verten van de Cairngorm mountains, die me sterk aan zulke ongerepte verten in de States doen denken. Als ik op mijn fietsje door die eindeloze vlakte pedaleer besef ik dat ik hiervoor gekomen ben. Hoe wijdser en eenzamer, hoe mooier dat ik het vind.


Al is de wetenschap dat aan het eind ergens een hotelkamer met alle comfort klaar staat ook wel prettig, zo gemakzuchtig ben ik inmiddels ook wel geworden.

Omdat mijn GPS blijkbaar geen voorgeprogrammeerder route heeft voor dit gebied (ik heb thuis toch alle mogelijke trajecten in Schotland ingeladen) moet ik het doen met de borden en bordjes langs de weg. Fietsroute 7 geeft ongeveer de route aan die ik wil volgen. Ergens zie ik: Kingussie nog 14 mijl en begin ik enthousiast aan de laatste 30 km. Rond 90 wordt het vandaag, meer niet. Maar op een gegeven moment kom ik een kruising met allerlei plaatsnamen tegen, waarop die van Kingussie ontbreekt. Ik pak Google Maps op mijn telefoon er weer eens bij en blijk al 10 km de andere kant uit te rijden. Op zo'n moment is het goed dat ik alleen reis. Als ik terug fiets in de goede richting valt het op dat ik een lichte wind tegen heb, terwijl ik vanmorgen de wind toch echt in de rug had. Ik weet het niet meer. Tot overmaat van ramp blijkt mijn telefoon door al dat Google Mapsgedoe vrijwel leeg. En dan gebeurt er een wondertje. Voor het eerst in 800 km passeert mij een fietser met fietstassen. Laat die nou een keurige kaart van SChotland bij zich hebben. We kunnen nu even precies uitzoeken hoe ik moet fietsen. De fietser, een onverstaanbaar Engels brouwende Brit, rijdt - zonder motor - een eindje met me op. Hij gaat duidelijk sneller dan ik. IK kan het niet laten naar zijn leeftijd te informeren. 62, hmmm toen reed ik ook nog ongemotoriseerd rond denk ik. Dat was precies de begintijd van mijn blog,  Toen reed ik, zo lees ik terug, met mijn dochter in een maand naar Marseille. Ok, 10 jaar maken dan toch een groot verschil op deze leeftijd, realiseer ik me nu. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten