Totaal aantal pageviews

zondag 27 juni 2021

Hoe verstaanbaar is Duits eigenlijk?

 zaterdag 26 juni


Hoewel ik mijn tent voor mijn doen vroeg heb ingepakt, de buren hebben alles nog staan en ik heb alles al ingepakt, slagen ze er toch in eerder weg  te zijn dan ik, de laatste dingetjes zoals toiletteren en tanden poetsen nemen altijd te veel tijd in beslag. Dan moet ik ook nog eens een bank zoeken in de stad, allemaal tijd. Het weer is prachtig en de route langs de Rijn naar de Limes Route, die een eind buiten Koblenz ligt ook. Op de een of andere manier slaag ik er maar niet in om de juiste weg te vinden, ze gaan in ieder geval allemaal flink de hoogte in. Uiteindelijk zit ik er dan toch en kom langs het fraaie kuroord Bad Ems. Aldaar tekende Wilhelm I een verklaring dat hij de benoeming van een Duitse adelijke figuur op de Spaanse troon niet zou tegenhouden wat voor de Fransen de aanleiding was om de Frans Duitse oorlog van 1870 te starten. Er werd dus niet alleen gekurd in die prachtige geel witte gebouwen, met het Grand Hotel als een plek dat model had kunnen staan voor Grand Hotel Europa van Ilja Pf.

Daarna begint de Limes route met een klim waar maar geen eind lijkt te komen. De ecostand is beslist niet voldoende om omhoog te blijven gaan, dat wordt een stapje hoger, basic, maar dan ga je ook lekker. Allemaal heel mooi maar op mijn display zie ik dat ik een kwartier bijnaa een kwart van mijn accu leeg fiets. Als dat zo door gaat zal ik snel bij moeten tanken; mij toch al zware e bike is met al die bagage zo zwaar dat de kilowatturen mijn tankje uit vliegen. De limesroute gaat louter over stoffige gravelpaden, sommigen behoorlijk stijl. Ik ben blij dat er een nagebouwd castellum opdoemt, alwaar ik mijn accu kan bijvullen. Het gebouw stelt verder niet veel voor, maar je krijgt een overvloed aan informatie over de Romeinse tijd, de soldaten, hun kleding, voeding, etc. etc. In een grote zaal staat een man wat te prutsen aan wat een power point presentatie. Ik zeg start de show maar, wat door de man in kwestie wordt opgevat als een teken om aan een referaat van een half uur te beginnen op basis van niet meer dan 10 dia"s. Hij mompelt zo snel dat ik werkelijk geen biet van begrijp, maar ik ben de enige toehoorder en kan het niet maken weg te sukkelen. Aan het eind zeg ik maar dat hij geschiedenisleraar had kunnen worden. Daarom zegt hij iets dat ik wel verstaL morgen komt er een schoolklas langs en daar maak ik me nu al zorgen over. Ik kan het me voorstellen

Met een weer volle tank ga ik aan het tweede deel van de dag beginnen met zoveel stijgen dalen dat aan het eind mijn tank bijna weer leeg is. Gelukkig doemt er een mooie camping op met waarachtig een terras met heerlijk koud bier en een avondmaaltijd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten