Totaal aantal pageviews

zondag 1 mei 2016

Veel manuren achter de kinderwagen

Hoeveel fouten kan een mens op een dag maken? We moeten vroeg op want onze trein vertrekt om 2 minuten voor 7. Als we op Rotterdam Centraal aankomen blijkt er op dat tijdstip helemaal geen trein te vertrekken naar Schiphol. Louter bij wijze van toeval rijdt de trein naar Groningen vandaag wegens werkzaamheden om via Schiphol en Amsterdam. Dan pakken we die maar. Op Schiphol loods ik Hanneke naar gate c13. Terwijl we daar, het is nog steeds vroeg, een beetje zitten te soezebollen gaat Hanneke, alert als altijd, eventjes kijken of het toestel inderdaad wel naar Oslo vertrekt. Blijkt het Kopenhagen te zijn. Een nieuwe blik op de boardingpass leert dat we bij gate c14 moeten zijn. We melden ons daar net op tijd. Op de luchthaven van Oslo blijk ik bij het betalen van de huurauto met creditcard de pincode van mijn creditcard vergeten. Gelukkig hou ik na  twee mislukte pogingen maar op. Dan ineens schiet me het ezelsbruggetje weer binnen. Ook ezelsbruggetjes kan men vergeten dus. Je hebt dus eigenlijk ook nog een ezelsbruggetje nodig om je een ezelsbruggetje te kunnen herinneren. Maar verder loopt alles op rolletjes vandaag. Alhoewel: het kost me toch weer een paar minuten om te achterhalen dat een automatisch schakelende auto pas start als je eerste het rempedaal intrapt. Tot dat moment heb ik de ruitenwissers al aangezet, de verlichting en de achteruit geprobeerd. Enfin, daar tijden we op weg naar Oslo. Er schijnt zowaar een zonnetje; Oslo is massaal het Vigellundpark ingetrokken, net zoals wij. Wat daar het meest opvalt, mij althans is het grote aantal mannen achter de kinderwagen. Ik, die altijd een hekel had om achter de kinderwagen te worden gespannen wordt hiermee met 25 jaar terugwerkende kracht alsnog aan het twijfelen gebracht.
We weten niet hoe we een kaartje moeten kopen in de metro, het systeem is minstens zo ingewikkeld als bij ons voor een toerist; dus we reizen maar gratis. Gelukkig staan hier overal de tolpoortjes nog open. We komen langs de Stortinget, het Noorse parlementsgebouw dat er uit ziet als een Belgische gevangenis van baksteen met kantelen. Mooi is anders maar wel karakteristiek. In de haven zijn in de wijk Aker Brygge allerlei bijzondere architectonische complexen gebouwd met in de plint enorme restaurants en ijssalons Een Noor draait er zijn hand niet voor om in een snijdende wind bij een temperatuur van een graad of 8 heerlijk een ijsje te eten. Maar ook de Noren klagen over de kou dit voorjaar, zo horen we in het hotel van de jonge meid achter de balie. Er ligt overal nog sneeuw in de wat hogere gebieden. Dat vindt zelfs een Noorse al te bar.
Naast ons hotel blijkt zich een Literaturhuset te bevinden.In Rotterdam hebben we er het vaak over gehad dat er zoiets moeten komen . Ik kan er nu van bovenaf in kijken. Wat me opvalt is, naast het café en de boekhandel de grote ruimte met dwars geplaatst tafeltjes naast elkaar. Duidelijk geen leslokaal maar een ruimte waar men, gezellig naast elkaar, een boek kan gaan zitten lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten