Totaal aantal pageviews

maandag 5 december 2016

ik ga verhuizen deel 2: ruggen verdienen

Wie een huis gaat verhuren bevindt zich aan de kant van de bezittende klasse die zijn bezit wil aanwenden om er nog beter van de worden. Vanaf dat moment hoor je tot  het foute deel der mensheid. Dat brengt met zich mee dat je je vanaf dat moment omringd weet door nog meer  foute mensen. Daar ben ik er de afgelopen dagen enkele van tegengekomen. Allereerst de man van het bemiddelingsbureau “The Rental Shop”. Alleen al die naam doet vermoeden dat het geen zuivere koffie is. Die lui willen alleen maar geld verdienen aan te verhuren appartementen zonder al te veel gezeik. “Je wilt toch voldoende ruggen verdienen” zie de bedrijfsleider van The Rental Shop in het eerste gesprek, “pardon, euro’s” verbeterde hij zich net iets te laat.Dit bemiddelinsgsbureau verzuimde mij bij te praten over:
-          * De noodzaak van een verhuurvergunning van de gemeente
-          * De fiscale consequenties van inkomsten door verhuur (let op box 1 en box 3!)
-         *  De bijzondere rechten van de huurder volgens de huurbeschermingswet
-          * De eisen van de bank
-         *  De noodzaak van het opstellen van een taxatierapport dat moet bepalen of de executiewaarde van   het pand in verhuurde staat niet lager is dan de openstaande hypotheek (ik moest wel even vragen aan de rabobankbediende deze zin te herhalen)
-         *  De opslag op de hypotheekrente die de bank gaat opleggen

Ja, ja ik ben nu een waardig lid van de bezittende klasse en begrijp ineens heel goed de moeite die VVD-ers hebben met de regelzucht in dit land. Dat ik de afgelopen dagen als PvdA lid op Samsom stemde lijkt ineens minder relevant.

1 opmerking: