Totaal aantal pageviews

zondag 4 december 2016

Ik ga verhuizen, deel 1 : Het opheffen van de cognitieve incongruentie is begonnen

Bij een stralend blauwe hemel en knisperend koud weer loop ik een rondje door het “Kulturviertel’ van Rotterdam, via het Museumpark naar de Gispententoonstelling in Boijmans, dan door de Witte de Withstraat via het Witte de Withplein met al zijn eethuisjes en restaurantjes (volgens mij zijn er sinds mijn laatste wandeling in dit gebied er weer een stuk op 6,7 nieuwe gelegenheden bij gekomen) via Cinerama via de Blaak weer terug naar huis. Als ik thuis kom zeg ik tegen mijn inwonende dochter Roosmarijn dat Rotterdam als probleem heeft dat er van alles te veel is. De keus uit alleen al in Boijmans uit 5  tentoonstellingen, in het Museumpark uit 5 musea, 2 in de Witte de Withstraat naast tientallen restaurantjes en cafe’s waarvan dus een stuk op 10 nieuw, Cinerama op de Blaak, de nieuwe bioscoop KINO in de Gouvernestraat en Pathé meegerekend  in de directe omgeving van mijn huis zo’n 30 films per dag, 10 theaters en concertzalen enz. enz. “Dat heb ik je tot voor kort nog nooit als bezwaar horen opperen” zegt Roos tegen me tijdens het avondeten. Ze heeft gelijk. Wat ik tot nu de kracht van Rotterdam vond zie ik nu ineens als bezwaar. In mijn hoofd is het opheffen van de cognitieve incongruentie al begonnen. (Ik ga verhuizen naar Sint Laurens nabij Middelburg). Die verhuizing klopt niet met mijn positieve ervaringen in de afgelopen jaren met Rotterdam. Dus bedenk ik nieuwe argumenten die mijn keuze voor mezelf logisch en acceptabel maken.

3 opmerkingen:

  1. Wij eisen van onszelf en anderen om consequent te zijn...en tegelijkertijd stellen we het zeer op prijs dat men flexibel is en openstaat voor nieuwe ideeën. Daar wringt iets. Geniet gisteren van rijsttafel, vandaag van taco's, en morgen van roti met Turkse gestoofde lamskotelet. Logica is niet hetzelfde als conservatisme.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De aanduiding "cognitieve incongruentie"... Ik weet niet of je die zelf bedacht hebt, zo ja hulde, want hij is BETER dan "cognitieve dissonantie" waar zo direkt een "conflict" aan hangt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jacques,

    Hoe werkt dat in hemelsnaam, nog maar enkele uren nadat ik sinds lange tijd een bericht heb geplaatst heb jij het alweer geconsumeerd en becommentarieerd. Gaat er automatisch een berichtje via Google naar jou?? Na 4 jaar bloggen weet ik nog niet hoe het werkt.

    Het moest inderdaad zijn “opheffen van de cognitieve dissonantie”. Van Festinger; die deze ingenieuze hersenkronkel als verklaring bedacht voor zowat het hele menselijke handelen. Dat ik ook maar een mens ben wilde ik met dit stukkie aantonen. Maar nu je het zegt, cognitieve incongruentie klinkt eigenlijk nog veel beter. Onmiddellijk copyright op aan aanvragen. Voortaan telkens mijn naam erbij vermelden dus.

    BeantwoordenVerwijderen