Totaal aantal pageviews

vrijdag 30 december 2016

Ik ben verhuisd: Beter tien boeken in the cloud dan één in de hand

‘Verhuizen kost beddestroo’. Deze oude wijsheid werd de afgelopen twee dagen voor mij weer eens bevestigd. Woog ik na de kerstkransjes en kalkoenen van de kerstdagen 2,5 kilo zwaarder dan daarvoor, na twee dagen sjouwen waren diezelfde 5 pondjes er weer af. Ik had me volkomen verkeken op “die paar boeken en kledingstukken” die ik mee zou nemen naar Sint Laurens. Bovendien kreeg ik ongevraagd van dochterlief Roosmarijn een bakbeest van een bank cadeau. Die hadden we met zijn tweeën niet door het nauwe trapgat van haar nieuwe studentenwoning geperst gekregen. Dat alles leverde dus een vrachtwagen van 11 kuub vol op, (nou ja voor de helft dan, er zat nog een hoop lucht boven; de bank heb ik  tot grote ergernis van de huismeester van mijn voormalige flatgebouw naast de afvalcontainers gezet). Belachelijk, hoeveel troep een mens telkens achter zich aan sleept, terwijl ik toch bij elke verhuis een hoop wegdonder. Toch ging een deel van mijn oude studieboeken weer mee. “Moderne Sociologie” uit 1966  van Van Doorn gooi je toch nooit weg? Net zoals de tien kilo tekeningen en schilderijen van mijn moeder. Die zet je toch niet bij het oud vuil weg, ook al zal ik er nimmer een haar kunstwerken van aan mijn muur hangen. Ja, de oude das en pet van mijn vader heb ik nou wel weggedaan. Net zoals al mijn statistiekboeken en vrijwel al mijn collegedictaten van ’68 tot en met ’74. Maar mijn agenda’s van 1974 tot 2012 stopte ik toch maar weer in een verhuisdoos. Ik kwam al mijn verloren gewaande foto’s weer tegen, heel diep weggestoken in een bureaula : mijn ex ex José in een zeer bloot badpakje, mijn ex Wilma met haar zwartomrande ogen, vakbondsbestuurder Strous met snor die bij oude vakbondknarren gouden spelden opspeldt, Wethouder Strous, nog steeds met snor, in de gemeentegids.  Diskettes van mijn reizen met vriend Ramon naar Madrid, Rome en Istanbul.. Daarna stoppen de in stoffelijke vorm terug te vinden foto’s. Hoe zal dat over 10 jaar zijn als mensen alleen nog maar hun e reader met daarop honderden boeken meenemen. Alles in de cloud, niks meer met je mee te zeulen. Het zou in mijn geval dus 6 kuub schelen.

Na alle gepak stapten we afgemat in de verhuiswagen, definitief op weg naar Zeeland. Helaas had ik me niet bedacht dat ook een hele dag knipperlicht energie kost; blurp, blurp, lege accu! Het wachten op de Wegenwacht vergde nog eens anderhalf uur posten in de vrieskou, alvorens Rotterdam definitief achter ons kon worden gelaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten