Totaal aantal pageviews

donderdag 15 december 2016

Ik ga verhuizen, deel 6: de onzichtbare hand is volop aan het werk

Toevallig besluit ik vandaag mijn museumbezoek te brengen aan Schiedam, alwaar de selectie van kunstenaars die meededen aan de Volkskrant BK prijs 2016 te zien is.
Toevallig kom ik bij de tramhalte een bekende uit Zeeland tegen.
Toevallig gaat hij net als ik ook met de tram naar Schiedam. Onder zijn arm heeft hij een schilderij voor zijn Bosnische vriend die in Schiedam woont
Toevallig was het deze kennis, Ton Besselink geheten, die ik onlangs in een ooghoek tegenkwam op weg naar de kringloopwinkel nabij Middelburg om een bed te kopen voor mijn nieuwe woonplek, maar omdat het laat was stopte ik toen niet om goeiendag te zeggen.
Toevallig weet deze kennnis precies wie de BKprijs van de Volkskrant heeft gewonnen, ene Chinees, mevrouw (vroeger meneer) Wong. Hoeveel Nederlanders onderweg met de tram naar Schiedam zullen dát weten. Sterker nog hoeveel Nederlanders waar dan ook onderweg ergens naar toe zullen dat weten?
Toevallig weet deze kennis uit Zeeland waartegen ik zeg dat ik weer terug in Zeeland kom wonen op de Popkensburg, precies waar Hof Popkensburg ligt (ik was er de afgelopen 30 jaar nog nooit geweest). Sterker nog, hij weet dat er in het boerderijtje een huisje leeg staat. Sterker nog, hij heeft toevallig afgelopen maanden overwogen om daar te gaan wonen maar besloot uiteindelijk maar in Vrouwenpolder te blijven wonen.
Daar reizen ze, toevallig samen op weg van Rotterdam Centraal naar Schiedam centraal, allebei van plan om in een boerderijtje ver weg in Sint Laurens te gaan wonen. Doordat de ene het uiteindelijk niet deed kan nu de ander in trekken.
Toeval bestaat dus wel, wel 5 keer op één ochtend.

1 opmerking: