Totaal aantal pageviews

donderdag 21 februari 2019

Het grootse meeslepende leven voor watjes vertaald

Vandaag bespreekt de Volkskrant een boek van een Nederlandse journalist die na veel speurwerk en honderd gesprekken de schuilplaats van de 'most wanted terrorist' Mullah Omar, de rechterhand van Osama Bin Laden, heeft weten te traceren. Mullah overleed in 2013, dus de Amerikanen zijn er niet in geslaagd hem op te sporen. Dat brengt mij bij de serie Homeland, waar wij deze hele Spaanse vakantie elke avond minstens één aflevering van bekijken. Daarin gaat het om de alsmaar durende speurtocht naar Abu Nazir. Die zou wel eens model hebben kunnen staan voor Mullah Omar. Over die serie schreef ik eerder wat laatdunkende woorden. Die neem ik helemaal terug. Avond na avond zitten wij ademloos naar de avonturen van sergeant Nicholas Brody en de ravissante CIA agent Carrie huppeldepup te kijken. Wat een spanning, passie en sensatie! Elke keer weer die bizarre, maar toch geloofwaardige wendingen die de speurtocht neemt. Die series van Netflix zijn inderdaad 'killing' voor elke andere vorm van vrijetijdsbesteding. Dat ondervond ik eerder al met Narcos; inderdaad ook 'tieten, schieten en helikopters' maar spannend!!! Gelukkig blijft er overdag tijd genoeg voor andere bezigheden. Zoals voor "Voor wien de bel luidt" (mét een 'n', ik vond in de Zeeuwse bieb een druk uit 1945) van Ernest Hemingway. Een boek van 520 pagina's waarin slechts 2 dagen uit het bestaan van een partizanengroep in de Spaanse burgeroorlog wordt beschreven; zonder dat het mij ook maar een bladzijde verveelt. Ik begrijp nu beter waarom deze schrijver de meest besproken schrijver van de 20ste eeuw werd; een onverschrokken, mannelijke durfal; in alles het tegendeel van ondergetekende. Ik kan niet ontkennen dat ik de passage waarin zeer gedetailleerd de meest effectieve werking van een machinegeweer wordt beschreven stuitend maar ook fascinerend vond. Net zoals die waarin wordt omschreven hoe ook de stoot van het platte deel van de hoorn van een stier dodelijk kan zijn. Echt iets voor watjes als ik. Neem ik ook eens deel aan het grote meeslepende leven! En dat nog wel op een strandstoel in de Spaanse zon!

3 opmerkingen:

  1. dus helemaal tegenovergesteld aan die andere sympathieke buitenstaander Orwell (Hommage to Catalonia)? Kzal t 's opzoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De door Hemingway beschreven heldenrol in de oorlog van zijn eigen persoontje schijnt nogal dubieus te zijn! Hetgeen overigens niets afdoet aan zijn kwaliteit als schrijver!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb geen Netflix . Ben ik dan erg “ achter” -lijk?! Er werd wel kort voor mijn vertrek een film opgenomen in het drijvende Chinese restaurant voor mijn deur. Ook al gingen de - aangekondigde - opnamen door tot 4 uur ‘ nachts, ik heb er niets van meegekregen. Alleen de catering op het voorplein van Double Tree by Hilton. Om 22. 15 uur . Dat vond ik wel een aardig tafereel! Ik zag nog een lekker dessert uitgestald en heb me net op tijd ingehouden om te vragen of er toevallig voor de bewoner boven dit spektakel - ik dus - nog 1tje overschoot ...

    BeantwoordenVerwijderen