Totaal aantal pageviews

zondag 5 augustus 2018

Dag 23: van Dungarvan naar Kilkenny; Hoe je met lollies kinderen opvoedt

Even iets recht zetten;gisteren verhaalde ik zo vol trots over mijn Spartaanse levenswijze. Nou, wie mij gisteren in het plaatsje Inistioge (spreek dat maareens correct uit) een enorme slagroomtaart met frambozen en chocola er om heen naar binnen zag werken, weet dat hij dat ' Spartaanse' met een korrel zout (of in dit geval toef slagroom) moet nemen.
Ik deed gisteren dus de Waterford Greenway, een maar liefst 50 km lange, tot fantastische fietsweg ombouwde spoorlijn, inclusief tunnels en stationnetjes. Op het laatste deel van het traject rijdt het treintje nog, nu met toeristen er in in plaats van steenkolen, gezellig naast het fietspad.
Dat pad werd op deze zaterdag bevolkt met gezinnen met kinderen en racefietsers. De gezinnen haalde ik niet in en zij mij ook niet; mijn snelheid is dus te vergelijken met een gezin op de fiets. Tekenend voor de gemoedelijke Ier is dat werkelijk iedereen ' How are you' samengevat tot  " Haje"  zegt, zodat je 50 km lang aan een stuk "Haje"  terug zegt. In Waterford trof ik op de hoek bij een brug een pub waar de kerstboom al of nog klaar stond. Buiten scheen de zon en was het ook hier inmiddels 25 graden. "Ik raak helemaal in de war' zei ik bij binnenkomst. Buiten is hoog zomer en binnen kerstmis!
"Nee", zei de kroegbaas: "dit is een wensboom, waar ik alle foldertjes met leuke activiteiten in de buurt in stop". " Kijk"  zei hij, " hier een folder over het treintje". " Ben ik juist langs gekomen" zei ik. Waarna we gezellig gingen lunchen, de kroegbaas en ik.  HIj vertelde trots over zijn kleinkinderen en hoe hij met 'lollypops'  zijn kinderen tot gehoorzame en sociale wezentjes had opgevoed. En of ik hem op Tripadviser wilde promoten. Ik kreeg een zak pindas mee als presentje.
Een camping was er niet op de route, dus heb ik een omweg van 20 km gemaakt naar Kilkenny, daar was er wel een. Een goed besluit, Kilkenny was een heel gezellig stadje zo op de zaterdagavond. Met twee stellen die ik op straat tegenkwam ging ik op bezoek in een kroeg waar twee zangers met gitaar en keyboard het hele repertoire van Ierse popgroepen ten beste gaf. Het werd nog een latertje voor ik op mijn fietsje de berg op weer terug richting camping reed.

2 opmerkingen:

  1. Zo sportief en dan ook nog de kroegtijger uithangen. Echt een fenomenale combinatie! Keep going, man!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Tjeu, mooie verhalen! Je buikje is inmiddels weg ondanks de taarten. Wel een baard zie ik wat rijmt op taart. Goed te horen dat het goed gaat.
    Zet ‘m op! We denken steeds aan je . Mirjam en Hans.

    BeantwoordenVerwijderen