Totaal aantal pageviews

donderdag 30 juni 2022

Ik had op Shindy moet liggen.

Dag 6 Edinburgh


Vandaag is dan Castel Edinburgh aan de beurt; een kazerne tegen de hoogste heuvel van Edinburgh aangebouwd. Vanuit het fort werden vele veldslagen geleverd door Schotten en Engelsen, waarbij de partijen in enkele eeuwen elkaar regelmatig afwisselden. En he


t leger is er nog steeds de baas, getuige de vele bordjes van de Schotse legeronderdelen. In een van de vele bouwsels zit een museum van de Royal Scottisch Guards die een dominante rol speelden tijdens de slag bij Waterloo onder Wellington waarbij het leger van Napoleon in de pan werd gehakt, in Zuid Afrika in de oorlog met de Boeren, in de 1e wereldoorlog waarin pijnlijk duidelijk werd dat vechten op paarden (altijd grijze om de een of andere reden) niet meer van die tijd was, tanks namen het slagveld tussen de loopgraven over, en daarna overstapten op tanks. Bovenin het complex een kapel die omgebouwd is als war memorial voor al die doden die bij al die oorlogshandelingen vielen. Dat met de schotse soldaten zelfs tijdens de ceremonie van het dagelijkse kanonschot om 13.00 uur niet te spotten valt blijkt als de groep van 3 militairen die de wacht gaat aflossen met getrokken dolk in de vuist weg marcheert. Wie van de talloze toeristen een grapje met de koddig uitgedoste manschappen zou willen uitvoeren kan een mes in zijn donder krijgen.


Via een pub voor een lunch met een pint op zoek naar the Gallery for Modern Art, niet makkelijk te vinden, want zich bevindend op nivo 0, onder de kruisende grote straten. Eenmaal binnen kan ik me vergapen aan werkelijk prachtige schilderijen van de periode tussen 1900 en 1940, daarna werd het volgens de leden van de academie voor moderne kunsten allemaal te modern, Dat ' moderne'  is dus zeker geen ' hedendaagse'. Nou heb ik daar na uren rondzwerven ook geen fut meer voor en ga naar mijn hostel terug.



Aldaar blijkt mijn bagage verdwenen. Meegenomen, zegt een kamergenoot, Beneden bij de receptie blijkt dat de heer Strous Tjeu (mijn voor- en achternaam worden konsekwent omgedraaid) 2 nachten in een verkeerd bed te hebben geslapen. ik lag in (of op) Kindu terwijl ik op (of in) Shindy had moeten liggen. Het stond nb op mijn sleutel, zegt de receptioniste. Tsja, nou je het zegt.....

4 opmerkingen:

  1. Tjongejonge, het is wel raak met jou hรจ? Never a dull moment met Tjeukie๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bovenstaande was dus niet anoniem…

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij ben je toe aan een reisbegeleider. Dit past wel bij jou. En gek genoeg komt het altijd weer goed. ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ‘‹

    BeantwoordenVerwijderen