Totaal aantal pageviews

donderdag 30 juni 2022

Waarom Edinburgh ook wel het Athene van het noorden genoemd wordt.

 Dag 5 Edinburgh


Edinburgh, ook wel liefdevol Dunedin :(schone aarde) genaamd, is een prachtige stad, waarbij de natuurlijke ligging met heuvels en ravijnen is uitgebuit Op de grootste rots ligt Edinburgh Castle, waar het zo waanzinnig druk was dat ik er niet meer bij kon, alle kaartjes waren uitverkocht. Doe ik dus morgen.

Die ravijnen hebben een dubbele stad opgeleverd. De nieuwe stad uit de 19e eeuw op nivo 1, de oude stad daaronder op nivo 0. Zo kunt je door een straat lopen en ontdekken dat dwars daaronder een andere straat loopt. Zo ook het spoor, dat loopt ook op 0. Vanaf de brede boulevard in het midden van de stad kijk je in een rivierbedding zonder water, daar loopt af en toe een trein door. Vanaf de ene oever heb het je prachtig beeld op de monumentale stad. Daarboven op nivo 2 ligt dus het omvangrijke Castle.


Verderop bezoek in een andere heuvel, Calton Hill, alwaar een van de eerste, zou niet de allereerste sterrenwacht gebouwd werd. Vanuit het observatorium werd aan de hand van de sterren de exact juiste tijd uitgerekend, van belang voor de vele schepen van het Britse imperium die vanuit de haven van Edinburg, Leith geheten, de wereldzeeen beheersten.


De heuvel is bezaaid met allerlei gebouwen, waaronder zelfs de aanzet tot een replica van de Akropolis. De Edinburghse elite haalden haar neus op voor het geflirt van de Londenaren met de Romeinse architectuur. Dat zouden zij beter doen door de Grieken na te apen. Helaas bleek na enkele pilaren het geld op en staat het bouwwerk nu bekend als Edinburgh's disgrace.

Edinburgh wemelt van de kroegen, waarvan ik er op aanraden van dochter Nina een moet bezoeken, the Royal Oak Bar, een heel klein kroegje waar savonds live muziek wordt gespeeld. Een uitvoering van Romeo en Julliet van Dire Straits wordt door een vrouw uit het publiek zo prachtig meegezongen , dat de tranen me spontaan in de ogen springen. Wat een rijke liedcultuur hebben die Engelsen/Schotten toch. Diezelfde vrouw gaat daarna thuis even haar viool halen en speelt met de gitarist van dienst vervolgens allerlei volksmuziek spontaan mee. Zoiets zie ik in een Nederlandse cafe nog niet gebeuren.

2 opmerkingen:

  1. Mooi pa, dat je naar mijn Schotse stamkroeg bent geweest! Ik ben jaloers!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Tjeu, positief verhaal. En herkenbaar. Wij waren een keer in een kroeg aan de mile van Edinburgh waar vier oude mannen vierstemmig zacht allerlei liederen zaten te neuriën. Vlak de Ieren ook niet uit. Maar dat weet je wel. Ik hoop dat je de malt whisky ook gaan waarderen want dan kunnen we thuis nog eens na praten. Ik ben een liefhebber ervan.
    Geniet verder, H&M

    BeantwoordenVerwijderen