Totaal aantal pageviews

zondag 27 augustus 2017

De Italianen koken liever in hun eigen sop gaar

Op het Piazza de Popolo treffen we, zoals afgesproken, Thijs en Nina. Ze hebben van hun fietstocht van Heerjansdam naar Rome er inmiddels 1900 km. op zitten. Toch weer heel bijzonder zo ver van huis je dochter in je armen te kunnen sluiten. Ik voel vaderlijke trots voor mijn dochter die met haar vriend de Alpen heeft getrotseerd en nu op het punt staat na de hete Po-vlakte de Apenijnen te bestormen.

Zelf deed ik dezelfde tocht 6 jaar geleden. Het is toch merkwaardig hoe goed het menselijke brein werkt. Behalve de kerk met de moza"ieken herinnerde ik me van Ravenna niets meer. Totdat ik op weg naar het centrum van Ravenna het topje van een ronde toren zag. Ik herinnerde me die kerk en als vanzelf viel het hele stadsplan weer bloot in mijn hersenpan. Ik wist het complete stratenplan en de opvallende pleinen weer ineens te herinneren.
In de zwoele avondlucht met zijn viertjes heel gezellig getafeld. Maar de echte discussie onstaat pas na de avondwandeling met de eigenaar van het hotel, een jonge hipster die vanuit Australie terug naar Itali"e kwam om het niet zo florerende hotel over te nemen van een familielid.Naar zijn mening gaat het slecht met Italie, mede vanwege de belachelijke regels uit Brussel. Economisch gaat het helemaal niet goed, veel jongeren trekken weg uit deze streek naar het andere landen. Op mijn vraag of het beter zou gaan met Italie als ze uit de Europese Gemeenschap zouden treden (hij juicht de Brexit toe) krijg ik geen duidelijk anwoord anders dan: de zuidelijke landen hebben het eeuwen zonder Europa gekund. Opvallend is dat hij tevens beweert dat Italianen luier en minder intelligent zijn dan Duitsers en Nederlands. Het zijn jouw woorden, riposteer ik, niet de mijne. Hij snapt niet dat Nederlanders en Duitsers in Europees verband bereid zijn het wrakke beleid van de corrupte regeringen in Rome bij te spijkeren. Een verrassende kijk op Europa hier aan de balie van hotel Roma.
Nationalisme tot de dood er op volgt: de moderne variant van het populisme. Laat ons onze eigen boontjes doppen, desnoods tegen beter weten in. Alles beter dan je ondergeschikt te voelen aan het superieure noord Europa. Iets om te onthouden.

2 opmerkingen:

  1. Verrassend? Hebben we het al jaren lang over gehad toch... dat niet elke Europeaan zin heeft om "Duitser" te worden. Wij in NL hebben er minder moeite mee want, we zijn het al bijna.
    Inclusief de droevige neiging om alles uit te drukken in financieel-economische termen. "Superieur"? "Beter weten"?
    Wat u zegt....
    Moge je nog met vele Italianen spreken, met liefst vele meningen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Evenzogoed een prachtige reis die jullie weer maken...!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen