Totaal aantal pageviews

vrijdag 31 maart 2017

De moestuin vergt het uiterste van de mens

Onmiskenbaar tekenen zich hier de contouren af van wat onze moestuin moet worden. De kenner ziet het al. Onder het plastic zijn de spinazieplantjes gepoot en daarnaast, ten weerzijden van de planken, de boontjes. Althans dat dácht ik; terwijl er op het etiket toch overduidelijk staat: DOPERWTEN!. Dat krijg je er van als je in je enthousiasme alleen maar naar de afbeelding kijkt en onmiddellijk aan de slag gaat. Volgens mede tuinierders Cor en Marianne heb ik de boontjes, lees erwten, veel te vroeg in de grond gestopt; dat moet pas na ijsheiligen. Ik heb geen idee wanneer dat is, ik zal er het internet op naslaan, je kunt als kweker tegenwoordig niet zonder de nieuwe media. Nu het erwten zijn in plaats van boontjes hoop ik inderdaad dat meer dan de helft alsnog door een late vorstnacht het loodje moet leggen. Dan kan ik er alsnog heuse sperziebonen voor in de plaats zetten. Een getraind lichaam (spitten, op de knieën peultjes instoppen), een gezonde geest (kennis van de nieuwe media, planmatig te werk gaan); bij het moestuinieren komen alle hoedanigheden van de mensch van pas; ook de vaardigheid 'goed lezen' dus:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten