Totaal aantal pageviews

vrijdag 4 juli 2014

De bijna laatste loodjes wegen al zwaar genoeg

Etappe 19: Fort William - Drumnadrogit (uitspreken met rollende r's: betekent: brug (drumna) van de rijken (drogit). 25 kilometer onder Inverness.: 70 km, 1000 hoogtemeters, gemiddelde 15,6.

Welgemoed verlaat ik vandaag de mooie camping bij Fort William, nog een kilometer of 80, en ik ben in Inverness. Dat wat ik al enkele dagen in mijn hoofd heb wordt nu definitief. In Inverness vind ik het mooi geweest. Dat is mijn eindpunt. Ik weet wel dat ik nog dan een behoorlijk stuk mis, maar ik heb genoeg bergen en schapen gezien; dat laatste stuk krijgt Schotland van me cadeau. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het klimwerk meer dan zat ben. Na elke muur doemt alweer de volgende op. Ik ben voor één lange muur die me naar een mooi adembenemend uitzicht leidt, niet voor 10 muurtjes die qua hoogteverschil niks uit maken. Kortom er moet een beloning aan het eind van een beklimming liggen. Bij het wasbordmodel kun je dat schudden.
Net als ik al om 7 uur alles heb ingepakt, begint het te regenen. Dat zal een bui worden die duurt tot vier uur 's middags. Onophoudelijk plenst het neer.Ik laat me natuurlijk niet kisten, ik heb mijn regendoop al gehad maar de regen was deze vakantie toch van weinig Schots niveau. Nou, dat wordt dan vandaag in één keer goedgemaakt, wegen veranderen in stromende rivieren. Bij het uitrijden van Fort William gebeurt er iets geks. Mijn voorband is lek. Ik doe twee keer een poging om in de stromende regen de band te plakken. Tevergeefs. Als er ook maar een druppeltje water op de solutie komt laat het plakkertje los. Dat gebeurt dus ook prompt. Probeer maar eens een sigaret te roken onder de douche. Dan grijpt de voorzienigheid in. Iemand die me ziet kloten (alle bagage ligt van mijn fiets af, plakspullen liggen her en der op de grond) zegt dat 200 meter verderop een fietsenmaker zit. En warempel, het is zo! Snel twee nieuwe binnenbanden gekocht (de twee die ik bij me had bleken allebei de verkeerde maat: voorbereiding meneer!!)). Maar de voorzienigheid laat me ook weer gauw los. Ik wordt een bospad opgestuurd met steenslag dat zijn naam alle eer aandoet. Ik voel een scherp steentje onder mijn band wegschieten. 10 kilometer verder sta ik opnieuw met een lekke voorband. Die nieuwe band heeft het precies 10 kilometer volgehouden. Alle geluk dat ik niet één maar meteen twee banden heb gekocht. In de alsmaar stromende regen op een bospad met zwarte handen vol zand leg ik de andere band er op. Er komt een vrouw op een bepakte fiets voorbij, een dame van ik schat in de 60 uit Nieuw Zeeland. We wisselen wat informatie. Ze kruist haar vingers en hoopt dat dit haar niet overkomt. Ze rijdt door. Ik haal haar even later in. Zij loopt elke steile helling omhoog. Ja, zo kan het ook. Ik besluit zo snel mogelijk een asfaltweg op te zoeken; na nog eens 5 kilometer doet die kans zich voor. En dus zit ik weer als vanouds tussen het voortrazend verkeer; vijandige bestelwagens, nou ja, jullie kennnen dat verhaal inmiddels wel.
Ik wordt er al met al behoorlijk chagrijnig van. Ik heb eigenlijk helemaal gehad met dat fietsen. In de spiegels onderweg zie ik iemand die steeds meer het uiterlijk van een landloper begint te krijgen; warrige haardos, rode konen en neus, ingevallen wangen en een zeer slordig baardje. Mijn schoenen zijn zeiknat, die krijg ik in geen dagen meer droog, uit mijn fietstassen stijgt bij opening een muffe geur op. Mamma, ik wil naar huis!
Ik heb zoveel tijd verloren met dat gepruts aan de fiets dat ik besluit Inverness vandaag nog te laten voor wat het is. Op de achtergrond speelt mee dat ik eigenlijk graag ergens naar de kwartfinale Frankrijk - Duitsland wil gaan kijken. En dan staat daar ineens een bordje: Loch Inn Backpackers, met een pijl. 5 minuten later zit ik in het zoveelste hostel, waar zojuist een televisie naar binnen wordt gedragen. Weer 5 minuten later zit ik in mijn verzopen hansopje naar de wedstrijd te kijken. Voorzienigheid: alsnog drie maal dank voor al Uw hulp vandaag. Morgen de laatste 25 kilometer (nog wel een behoorlijke klim zie ik op mijn GPS). Wilt u me duwen!

6 opmerkingen:

  1. Tjonge Tjeu, dat is wel heel erg afzien zeg.
    Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit de laatste keer is dat je in Engeland en Schotland gaat fietsen;-)
    En dan nog in de druisregen banden plakken of vervangen, tja dat gaat je niet in de koude cq natte kleren zitten. ik heb diep respect voor je hoor.
    Ga straks maar weer lekker naar je lief, waar je vast een heel warm welkom wacht.
    Toch nog succes met het laatste stuk. Je hebt het toch maar weer wél gedaan en ons weer vermaakt met je verhalen. Je kunt weer een nieuwe tocht toevoegen aan je indrukwekkende reeks. Kom veilig thuis.
    lieve groet van Lot

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha Tjeu toch.. Wat een verhaal weer. Ik zie je al helemaal voor me, brommend en sputterend op zo'n bospaadje met die lekke bandjes in de weer. Zeiknat. Oh oh oh.. En dan ook verkeerde banden meenemen! Typisch Tjeu :-D, denkend 'jaaah joh dat zit wel goed' ipv zoals ma, alles 3 x checken. Maar hey, het zit erop. Een comfortabeler bestaan wacht op je in Nederland, waar je weer lekker de archieven in kunt duiken en kunt schrijven in Rotterdam, of Middelburg :) Ik ben volgend weekend waarschijnlijk bij ma in Middelburg om je verhalen uit eerste hand te horen. Onder invloed van 2 paracetamol's, dat dan weer wel.

    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Diep respect!
    Ik kan het niet anders zeggen.
    Natuurlijk is het gekkenwerk; maar dat kan ik je op verzoek ook over bijna alle andere menselijke activiteiten binnen 10 minuten uitleggen, dat het gekkenwerk is.
    Maar dat je het (al driedubbel gewaarschuwd man) weer eens voor mekaar hebt gekregen om alle onheil drie weken lang te trotseren: het weer, de niet-functionerende hulpmiddelen en fietsonderdelen, de dagelijkse niet altijd gunstige onverwachte omstandigheden, de net iets teveel chagrijnen tussen de mensen die je ontmoet, en dan nog maar doorstampen en doorstampen en als je eindelijk helemaal kapot de dag voor gezien moet houden, nog eventjes je dagelijks verslag voor het thuisfront eruit rammelen........
    Daar is een kracht en doorzettingsvermogen voor nodig waar ik me maar een heel flauw beeld van kan vormen, even voor mezelf sprekend.
    Ja er zijn veel praatjesmakers, er zijn genoeg ambtenaren die voor driekwart uit zitvlees bestaan, er zijn massa's pensionado's nog te lamlendig om hun geranium water te geven. Maar dat ze allemaal zo zouden zijn,dat logenstraf jij, eenzaam in de kiezelige hooglanden, onweerlegbaar!
    Grote klasse!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hear, Hear!!!
    En nu maar gauw naar huis toe...de BBQ wacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tsja Jacques, wat ik daar nog op zeggen. Je hebt de hele reis treffend in enkele woorden samengevat. Het is meer een onderneming dan een vakantie geweest. Maar het confronteert je af en toe met je zelf op een manier die zich anders niet voor doet. Ik blijf dit doen, ook al vraag ik mezelf af en toe af of het niet een ietsjepietsje gemakkelijker (geen zware tentspullen meer mee) en beter voorbereid zou kunnen (b.v. 2 verkeerde maten banden meegenomen). Maar ja, aan al dat primitieve gedoe hecht ik ook wel weer. Ik citeer Alle, die ooit op de vraag of hij al golfde antwoordde: "Nee, ik neuk nog".

    BeantwoordenVerwijderen