Totaal aantal pageviews

maandag 8 april 2013

Een waardeloze ontvangst van buurtbewoners in de Kunsthal


Als buurtbewoners waren we uitgenodigd om op bezoek te komen bij Boijmans en bij de Kunsthal. Ik koos de laatste omdat ik daar alweer een tijdje niet geweest ben. Wie schetst mijn, en naar ik om mij heen hoorde, niet alleen mijn verbazing toen ik aan de ingang een kaartje in mijn hand gedrukt kreeg en het verder zelf maar moest uitzoeken. Nu kan ik dat als doorgewinterde museumbezoeker echt wel maar daarvoor was ik niet gekomen. Ik had gerekend op een drankje (misschien zelfs een bescheiden hapje om 18.00 uur toch niet helemaal onlogisch?) en een leuke, vlotte verwelkoming door de directeur of iemand namens de directie. Maar niks, helemaal niks van dat al. Ach ja, we zijn maar buurtbewoners niet waar, daar moet je niet al te veel tijd en energie in stoppen. De resultaten zijn er dan ook misschien naar. Naar eigen waarneming waren maar heel weinig buurtbewoners op komen zetten. Dat is aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant geeft dat de ontzettend dunne lijn weer die er loopt van deze grote Rotterdamse kunstzaal naar zijn directe omgeving. Misschien moet daar toch eens wat meer aan gedaan worden.
Over de ingekochte , uit Montreal afkomstige expositie “the fashionworld of Jean Gaultier” overigens niets dan lof. Dan dan weer wel. Wat een ongekende explosie van vormen en ideeën schopt deze ontwerper nu alweer decennia achtereen de wereld in. Alles wat enigszins buitenissig is, wat raakt aan de wereld van glitter en glamour, heeft zijn ontwerptafel gepasseerd. De opbouw van de modellen met echte levende gezichten (zo mooi gedaan dat het me aanvankelijk afleidde van de kledij) rondom een aantal thema’s al “urban jungle”, “skin deep”, “metropolis” geeft je een compleet beeld van de kunde en kunsten van Gaultier. De manier waarop hij tegenstellingen als man/vrouw, slaaf/machthebber, ondergoed/bovenkleding tot kernthema maakt; ze omdraait en herintepreteert, zonder ooit in herhalingen te vallen is onovertroffen. Geen wonder dat het tussen hem en allerlei androgyne sterren als Grace Jones, David Bowy en bovenal Madonna zo goed klikte. Jammer dat er van zijn modetekeningen zou weinig te zien zijn; die hadden wat mij betreft nog wel wat centraler mogen staan; onwaarschijnlijk mooi.
De tentoonstelling van de meubels van Pastoe is niet meer en minder wat dit meubelmerk “voor iedereen” wil zijn: sober en toegepast. Misschien had een referentie aan andere, verdergaande ontwerpers, het geheel wat meer in een perspectief geplaatst. Al moet ik zeggen dat een presentatie van al die kasten en stoelen waarvan ik er velen al zonder veel nadenken bij het oud vuil heb gezet me toch wel weer aan het twijfelen hebben gebracht of ik daar wel goed aan heb gedaan.
De prenten van Jan Montijn zijn summier en behoeven de toelichting die er gelukkig bij staat. Alleen merkwaardig dat zijn uiterst foute verleden bij de SS in Oost Europa helemaal wordt verzwegen.  Deels zijn zijn tochten naar oorlogsgebieden en zijn projecten voor een correctie op en boetedoening voor dat verleden. Met die kennis kijk je dan toch anders naar deze expositie.
Allemaal dus zeer de moeite waard, maar wat  jammer van die waardeloze ontvangst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten