Totaal aantal pageviews

dinsdag 24 november 2015

Van Thailand terug naar Nederland, van rijkdom naar onverwachte armoe

Hij had een zwaar leven gehad. Vader was gehandicapt. Zijn ouders hadden altijd van de steun getrokken. "Mijn jeugd was geen pretje meneer". Zelf had hij naast een vaste baan altijd  in het schnabbelcircuit gezeten. Als zanger van het Engelse repertoire. Na zijn pensionering had hij voor het goede leven gekozen en was hij met zijn AOW en pensioentje naar Thailand verhuisd. Daar kwam hij een Thaise vrouw tegen die als achtergrondzangeres mee ging doen. Want ook in Thailand vond hij genoeg werk op feestjes en partijen. De laatste jaren kwam de klad er in. De achtergrondzangeres, die inmiddels zijn vriendin geworden was, bleef ondanks haar 50 levensjaren nog steeds even mooi, maar ze wilden liever Filippijnse jonge meiden van 18,. "Daar valt niet tegen op te vechten meneer". En dus besloot hij maar terug te gaan naar Nederland, zijn vriendin en haar zoon gingen mee. En daar ging het fout. Zijn AOW werd ineens teruggebracht naar die van een samenwonende, 70 %. En omdat zijn vriendin nooit in Nederland had gewoond kreeg hij geen toeslag en zij helemaal niks. Het ABP beschouwde hem ook ineens als samenwonend en kwam met een nieuwe,veel ongunstiger berekening. En natuurlijk moest hij over zijn ABP pensioen in Nederland ineens belasting gaan betalen. In Thailand had hij zijn pensioen zonder belasting ontvangen. Van de ene op de andere dag zat hij en zijn gezin in grote armoe. Ik kon hem niet helpen. "De regelgeving is er tegenwoordig op gericht om het naar Nederland halen van partners en hun gezinsleden te ontmoedigen". Berustend legde hij zijn haden op tafel. "Dan ga ik maar terug naar Thailand. Ik vind het erg voor mijn kinderen en kleinkinderen, maar het ergste nog voor de zoon van mijn vriendin. Die is hier al helemaal thuis en moet mee terug". De kilte van een steeds hardvochtiger wordende sociale wetgeving.

5 opmerkingen:

  1. Ja dat komt ervan als je afwijkt van de norm! Wordt onmiddellijk afgestraft.
    P.S. Koop toch een auto! Koop toch een huis! Help de BV Nederland!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Me niet gerealiseerd. Gaat dit verhaal ook over jou-julie?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Triest voor de man maar dat zijn nou eenmaal de regels.
    Het is al mooi dat hij zijn pensioen in Thailand zonder belasting ontvangt.
    Als Bram straks terugkomt naar Nederland heeft hij ook een enorm pensioengat. En terecht!. Hij moet daar dus NU reserves voor opzij zetten en als hij dat niet doet: jammer dan! Je kunt niet in je leven op 2 plekken wonen en op allebei het maximale voordeel willen hebben.

    Sorry als ik wat 'rechts' klink, maar

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sorry als ik wat 'rechts' klink, maar ik denk er nou eenmaal zo over. Ik ben eerlijk gezegd niet verbaasd dat het ABP zo reageert En waarom moet die zoon mee terug?
    is hij nog te jong of heeft hij geen verblijfsvergunning?
    Anders zou ik zeggen: misschien kan hij hier een goed bestaan opbouwen en is het after all toch niet zo hardvochtig en kil als jij schetst?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja Tjeu natuurlijk, slaat op iedereen die niet in het model past.
    Ja Hanneke, dat zijn nou eenmaal de regels.
    De regels zijn gemaakt door en voor standaard gevallen. En pakken dus vaak anders uit dan je zou hopen, wensen, verwachten of correct vinden. Met de (vele!) uitzonderingen is hoogstwaarschijnlijk nooit rekening gehouden. Ik heb er nooit over geklaagd hoor, Ik accepteer het leven en de regels, zoals het gaat. Dan maar pensionado over 5 jaar (als het mag!).
    Maar ik vind wel dat je in je leven op vele plekken kunt wonen en overal het maximale voordeel mag nastreven. Als je maar ook andere soorten voordeel dan puur financiele weet te waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen