Totaal aantal pageviews

donderdag 19 november 2015

Een zeeman moet om centjes naar het fonds voor de drukkers!

Voor me ligt een beduimeld monsterboekje. Nog nooit gezien. Nieuwsgierig begin ik erin te bladeren. Gezondheidsverklaringen, aanmonsteringen met data en stempels. en een lijst met dienstverbanden, die slechts één aantekening bevat, "NV VNS", van april 1964 tot augustus 1970. Voor me zit een Kaapverdische vrouw waarvan de echtgenoot 4 maanden geleden overleden is. Ze krijgt naast haar AOW een klein pensioentje van het ABP. Een telefoontje naar Heerlen leert dat behalve een dienstverband bij het ziekenhuis in Rotterdam, waar de man vanaf 1974 heeft gewerkt, verder niets geregistreerd staat. Dus moeten we op zoek naar de NV VNS. De vrouw heeft geen idee waar die afkorting voor staat. "Hij heeft gevaren", is het enige dat ze weet. Maar voor wie? Dan openbaren zich de zegeningen van het internet. Ik klop op goed geluk maar eens NV VNS in. En ziet: daar verschijnt: Vereenigde Nederlandse Scheepvaartmaatschappij. Op Wikipedia vind ik vervolgens van alles. Dat de NV VNS in 1970 is gefuseerd met een aantal andere reders tot de Nederlandse Scheepvaart Unie die op haar beurt in 1977 wordt omgedoopt tot Nedlloyd. Zo word je een deskundige in de Nederlandse maritieme geschiedenis. Dat wordt dus bellen met het pensioenfonds van Nedlloyd. Als ik daarmee bel blijkt net een paar maanden tevoren dit pensioenfonds te zijn overgeheveld naar het Pensioenfonds voor de Grafisch sector! Wat een merkwaardige overgang: zeelieden die voor hun pensioentje terecht moeten bij het fonds voor de drukkers! Maar goed. Een telefoonnummer daarvan is gauw gevonden. Helaas kom ik niet te weten of de Kaapverdiaan daar ergens te boek staat. Ze kunnen weer eens niet bij de bestanden, iets wat zeer vaak voorkomt in dit digitale tijdperk. Ze hebben het wel maar kunnen er niet bij. Maar: mevrouw zal later vandaag worden teruggebeld. Ik heb toch het idee een gedeelte van het verloren gegane verleden van de overledene boven water te hebben gekregen. Wellicht gloort aan de einder een extra pensioentje voor deze mevrouw.  Dat zou een mooi resultaat van deze regenachtige ochtend zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten