Totaal aantal pageviews

dinsdag 10 november 2015

Hannema on stage!

Alsof ik op examen moet. Zo voelt het gesprek dat ik vanmorgen in het fameuze etablissement "Westerpaviljoen" ga voeren met theatermaker Paul Röttger, oud directeur van het Rotterdams Centrum voor Theater. Dat we ons echt in het hart van de Rotterdamse scene bevinden wordt duidelijk als ene Hans Kombrink even de hand van Paul en mij komt schudden. Hoe zal Paul reageren op mijn poging om het hele boek over Hannema in één toneelstuk te proppen. 'Eenheid van tijd, plaats en handeling' was een zin die alsmaar door mijn hoofd spookte bij het terugschrijven van de 250 pagina's naar een handzaam theaterformaat. Of dat werkelijk gelukt is? Ik geloof het niet. Ik had toch verschillende scenes uit uiteenlopend tijdvakken nodig om de meest saillante punten bij de kop te pakken. Paul zegt dat ik typisch zo'n schrijver ben die alles uit zijn boek in de teksten wil verwerken. Te veel van het goede dus. En daar waar de toeschouwer actuele conflicten wil zien  tussen de protagonisten blijf ik te veel steken in het verwijzingen naar conflicten die in het verleden hebben plaats gevonden. Te veel verhalend, te weinig actie op de bühne. Terwijl de moed in mijn schoenen begint te zakken veert Paul op. "Maar ik vind het geweldig verhaal dat bol staat van spanningen en conflicten. Wie in Rotterdam kent het verhaal van de titanenstrijd tussen Nederlands Monumentman nr. 1: Jan Gerrit van Gelder en Nederlands Museumdirecteur nr 1: Hannema? Niemand,  En wie weet van de strijd die de grootste havenbaronnen, Daniel George van Beuningen van de Steenkolen Handelsvereeniging en Willem van der Vorm van de Scheepvaart- en Steenkolenmaatschapij en Holland Amerika Lijn met elkaar voerden? Vrijwel niemand. Als het tot een vertolking komt wil ik er zelf in meespelen!", zegt Paul. Wow. Mooier kan niet. Paul gaat een ervaren dramaturg zoeken die het stuk naar een werkzame vorm moet gaan omwerken. En dan maar eens kijken of er een productie omheen opgezet kan worden. Kortom, wordt vervolgd!

1 opmerking: