Witte de With/Tent
do
6-9-2012 10:26
opening
WdW en Tent
Tent
en WdW trekken tegenwoordig gezamenlijk op. Wat wij al veel jaren bepleiten is
daarmee eindelijk, met de komst van Defne Ayas, gerealiseerd, want Tent wilde
al langer. Resultaat een van boven tot onder gonzend huis. Helaas besloot Tent
degene die er al vroeg waren langer dan anderhalf uur te laten wachten voordat
de zaal open ging. Toen had ik het gehad en ben ik weggegaan. De
tentoonstelling bij WdW, “Surplus Authors”, de eerste van Defne Ayas zelf, is
wat mij betreft weer even hermetisch als wat we al gewend waren. Wat moet ik
als toeschouwer met de toelichting dat deze tentoonstelling “meerdere
kunstenaars bij elkaar brengt, wiens werken de onderbelichte kanten van
samenwerking karakteriseren, zoals (kunst)historische tekortkomingen,
vertrouwen, vrijgevigheid, stimulatie, tegenwerking of zelfs annexatie”?? Zelfs
na 5 keer herlezen gaat er nergens in mijn bovenkamer een belletje rinkelen.
Alleen deze ergernis: wat een dunne manier om werken zonder enig verband bij
elkaar te zetten. Zoals daar zijn: een zoektocht van een vrouw naar degene die
haar ooit gefotografeerd heeft in een bondage; zwarte biljartballen die volgens
een ondoorgrondelijke schema elke 5 dagen van positie worden verwisseld; 200
fitness oefeningen in een wolkenhemel, de verfilming van een symposium, of een
projectontwikkelaar die over zijn bouwprojecten in de woestijn vertelt, maar
dan zo dat hij zijn eigen woorden via een luidsprekertje in zijn oren
terughoort.
Gedesoriënteerd
verliet ik het pand om er misschien wel nooit meer terug te keren. Nou ja, ik
moet natuurlijk nog wel de tentoonstelling van Tent gaan zien, want de deur was
na een uur en drie kwartier nog steeds gesloten. Op de tweede verdieping, in de
verbouwde lounge met de zalvende titel “consensus”, vloeide de drank
inmiddels rijkelijk.
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten