Internationale Keuze
di 2-10-2012 21:24
gezien: Lize Timmers in Calypso met de
New Cool Kraak Revival
En
zo werd op een zeer originele manier, met natte kalkletters op het plafond van
het splinternieuwe, nog niet helemaal af zijnde, Calypso, de toekomstige vestiging
van Albert Heijn welkom geheten. Door een wild gezelschap onder regie van Lize
Timmers; een nawee van de Internationale Keuze. Stel je een in de jaren tachtig
ingevroren kraker voor die door zijn dochter zojuist ontdooid is. Daar waar je
zou denken dat die twintig jaar tot heel wat komische, verwarrende, chaotische
en confronterende taferelen zou leiden in het hoofd van deze Catweezle après la
lettre kom je bedrogen uit. Het op zich leuke gegeven wordt niet of nauwelijks
uitgewerkt. Eigenlijk is de op zich fraaie scène waarin de kraker ontdooit
mooier dan alles wat daarna komt. Een punkbandjes-revival, een kleedfestijn in
de plastic zakken van Albert Heijn, geleur met fantastische houten bouwwerken;
een vreemd gezongen tekst op de fraaie klanken van een xylofoon. Het stuk van
Lize Timmers bevat tal van aanzetten die stuk voor stuk niet tot wasdom komen;
waarmee het niet meer dan een uitstalkast is geworden van leuke ideeën. Wel een
echte produktiehuisproduktie zullen we maar zeggen. Van Lize gaan we nog wel
horen denk ik; ze heeft genoeg in huis om jaren toe te kunnen.
Tjeu
Internationale Keuze
wo 26-9-2012 10:24
Come Back ihkv Internationale Keuze
Ik
heb geen gelukkige hand van kiezen. Althans dat moet de conclusie zijn na een
andermaal zwaar tegenvallende voorstelling bij de “Keuze”. Dit keer was ik
getuige van het stuk “Come Back” van een Oostenrijkse choreograaf die aan de
slag is gegaan met dansers die eigenlijk te oud zijn. “ De schoonheid van
veranderende lichamen” was de ondertitel. Met die schoonheid viel het wel mee
(of tegen, zoals je het wilt zien), maar van de restanten van danskunst was
niets meer te bespeuren. Volgens mij waren slechts 2 van de 5 “oudjes” echte
dansers; de houterige bewegingen en hopsjes van de anderen deden me meer denken
aan mijn eigen danskunsten bij een oude hit op de radio ( ik doe het trouwens
beter). Oude hits waren er nu en dan te horen; David Bowy en Johnny Rotten. En
daar dan dus houterig bewegende oudjes bij. Ik vond het driewerf niks.”Op
muziek uit die verloren tijd wordt hun lichaam een klankbord voor hun verhalen
van succes en mislukking, herinneringen en hoop”. Kom nou toch. Ik heb er geen
enkele hoop uit kunnen putten. Ergernis, dat wel.
Tjeu
Internationale Keuze
vr 28-9-2012 11:14
gezien: Ganesh vs. the third reich ihkv
Internationale Keuze
Theater door mensen met een
verstandelijke beperking; het is altijd een beetje genant. Want ga je eigenlijk
ook niet een beetje naar een freakshow? Mochten er al bezoekers zijn die deze
twijfels met mij deelden, dan werden ze in deze voorstelling daar keihard mee
geconfronteerd. “Komen jullie soms voor een freakshow” wordt door een van de
acteurs halverwege naar het publiek geroepen. en vervolgens nemen de spelers
elkaar ook genadeloos op de korrel. “je weet niet half hoe stom je bent” bijt
de een de ander toe, en zo gaat het door. Het is dus veel “theater over
theatermaken”. Tijdens het verhaal van de Indiase God Ganesh (die met het
olifantenhoofd) die bij Hitler persoonlijk de van oorsprong hindoeistische
swastika gaat terughalen, wordt regelmatig gepauzeerd om de verhandeling
nog eens door te nemen. Daarbij loopt het op een gegeven moment volkomen uit de
hand als de enige “normale” aan boord tijdens een van die
tussendoorsessies een van zijn collega spelers naar de keel vliegt. Dat
is zo realistisch (onder donderende rockmuziek) dat twee mensen uit het publiek
(waarvan er een behoort tot de doelgroep die op het toneel staat) het
niet meer kunnen aanzien en de zaal verlaten. het is een voorstelling die je
inderdaad naar de keel vliegt en bij het naar buiten gaan is het publiek
stiller dan anders. Een hoogtepunt van het Keuzefestival. Vrijdagochtend heeft
de Volkskrant er vier sterren voor over. Geen ster te veel.
Internationale Keuze/De Unie
21-9-2011
gezien: Debat:
Internationale Keuzedebat
Ja, dat was wat onhandig;
een discussie voeren aan de hand van een boekje “Neem het niet!” van de Franse
filosoof Stephan Hessels, dat behalve de leden van het panel niemand kende.
Tenzij dit boekje behoort tot de standaard literatuur die iedereen op zak
heeft, in dat geval schort er bij mij iets aan. Had dat pamflet even ingeleid
denk ik dan.
In het forum was er grote
eensgezindheid (zelfs bij de als conservatieve denker gepresenteerde Thierry
Baudet) over socioloog Willem Schinkel noemde “Museum Europa”. De Europeanen
planten zich onvoldoende voort, de jeugd is zelfgenoegzaam, het revolutionair
potentieel is ver te zoeken, de ondergang van het avondland is nabij.
Vreemd. Ik herkende me
totaal niet in deze analyse. Europa kent inderdaad als gevolg van het succes
van de Europeïsering al zeventig jaar geen oorlog meer. Moet die roep om
revolutionair elan misschien opgevat worden als een voorzichtige behoefte aan
nieuwe verelendung? Ik ben blij het nooit meegemaakt te hoeven hebben.
Maar de leden van het
forum snakte allemaal naar een revolte, nee, geen revolte maar een revolutie
aldus Schinkel. En de kunstenaars bakken er ook al niks van, want ook zij
krijgen geen revolutie op gang, zingen er hooguit hun partijtje in mee. Nee, dan
Egypte, daar gebeurt tenminste iets. Ben ik even blij dat ik niet in Egypte
maar in het genoegzame Europa woon. Hedy d’Ancona perste er helemaal aan het
eind toch nog uit dat dat Europa vorming ook wel zijn goeie kanten had gehad.
Ik vond het een slechte discussie, ondanks de grondige voorbereiding en
voorbeeldige inleiding van alle sprekers door Lex Bohlmeijer. Aan hem lag het
niet dat het gesprek als een nachtkaars uitging. Het thema: “lessen in revolte”
was gewoon verkeerd gekozen. In Europa en zeker Nederland hebben we helemaal
geen behoefte aan revolutie of revolte. Asjeblief niet.
Tjeu
Internationale Keuze
23-9-2011
gezien: Golgota picnic
tijdens de Internationale Keuze
Het rondrennen in de
blote kont, het elkaar volsmeren met troep, rondtollen in een vuilnisbelt, is
een nieuwe trend geworden. Eerder tracteerden het Ro en Wunderbaum (Paul
McCartey) ons op wansmakelijke taferelen. Dit keer dompelde de toneelmaker
Rodrigo Garcia ons onder in een multi mediale orgie waarin het menselijke
tekort werd getoond op een enorm donzen tapijt van bij nader inzien duizenden
McDonaldsbroodjes. Dat bleek pas toen na een kwartier de acteurs door het
donzen bed heen en weer begonnen je banjeren en het toneel in enkele minuten
tijds omtoverden in een chaos van brooddeeg. Ingezoemd werd op met levende
pieren gevulde kadetjes, tot gemalen pap gekouwd brood, de naakte poes onder de
minirok van de enige actrice werd met
ter plekke gedraaid gehakt volgesmeerd. Mocht het hiertoe beperkt gebleven
zijn, dan was het inderdaad een walgelijke vertoning geweest. Op intrigerende
wijze liet Garcia echter telkens een van de spelers een monoloog afsteken
waarin geklaagd werd over het menselijk tekort, milieurampen en oorlogen, een
klagende, maar tegelijkertijd uiterst komische Jezus kwam uitgebreid aan bod
terwijl op de achtergrond in cinemascope telkens een parachutespringer in de
vrije val als de gevallen engel fungeerde.
Die vallende engel,
metafoor voor de falende mens, stond centraal in deze Golgothiaanse picnic,
totdat plots een vleugel tussen de broodjes werd ingesleurd en een poedelnaakte
pianist een prachtige vertolking gaf van het bijna drie kwartier durende “de
zeven laatste woorden van Christus aan kruis” van Joseph Haydn. Al dat
vergeefse lijden van Jezus voor die zondige mensch. Het werd ineens heel
katholiek. Ik vroeg mij af waardoor het publiek uiteindelijk het meest
gechoqueerd was: door die orgie van seks en geweld of die verpletterende stilte
tijdens die laatste drie kwartier. Met al die vragen in mijn hoofd ging in naar
huis, en dat is de functie van theater!
Tjeu
Internationale Keuze
29-9-2011
gezien: El passade es un
animal grotesco bij Internationale Keuze
Toch nog een redelijk
gevulde zaal op deze mooie zomeravond. Vooral weer jong volk. Dat valt toch op:
het hippe, jonge volk dat naar de Keuze toekomt. En Kees Vrijdag, Micky en
echtgenoot en ik.
De ook al niet jonge en
hippe Fred van de Hilst was een dag eerder geweest en had vrienden en bekenden
opgeroepen naar deze, in zijn ogen zeer bijzondere productie van de Argentijn
Mariano Pensotti te gaan. Ik ben daarom gegaan.
Op een roterende podium,
onderverdeeld in vier vakken, werden telkens korte fragmenten van het leven van
telkens een andere hoofdpersoon gepresenteerd. In het begin is het beeld daardoor
zeer gefragmenteerd en onvolledig. Pas toen de productie halverwege is gingen
de hoofdpersonen voor mij leven. Met uitzondering van de man die al heel vroeg
in een schoenendoos een afhakte hand toegezonden krijgt. Die hand blijft in de
rest van de volgende tien jaar zijn eigen leven leiden. Een met die hand
geschreven boek (een hand in een hand dus) gaat men de hoofdpersoon
uiteindelijk het graf in, nooit zal iemand weten wat die hand geschreven heeft.
Een ander gooit zich voor de trein maar komt er uiteindelijk met een gebroken
arm van af. Een derde knoopt relaties aan met allerlei vrouwen enz. enz. Daar
waar in films bij dit vaker toegepaste procédé een momentum ontstaat waar men
elkaar ontmoet (b.v. de opvoering van een gedanste Bolero van Ravel in “Les Un
Et Les Autres”) doet dat moment zich hier niet voor; of het moet het besef zijn
dat het verleden een grotesk monster is dat uiteindelijk iedereen op eet. Dat
is zo’n grote gemeenplaats dat je er weinig mee kunt. Wel vond ik in deze
productie het gebruik van een muzikale “score” treffend. Aan het eind had ik de
indruk naar een film gekeken te hebben in plaats van naar een theaterstuk.
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten