NAi
wo
12-9-2012 14:34
gezien:
studio for unsolicited architecture bij NAi
Toen
Ole Bouman bij de aanvang van zijn “ambtstermijn” als directeur van het NAi
zich expliciet voorstander betoonde van architectectuur met een maatschappelijke
missie werd er veel schouderophalend gereageerd. Nu, alweer 4 jaar later,
liggen de kaarten anders. De architectuurwereld snakt naar opdrachten en Bouman
is zeer volhardend geweest in de ombouw van het NAi van een luxueus paradijs
voor architectuurliefhebbers naar een laboratorium voor maatschappelijke
innovatie. Gisteravond was daar weer een staaltje van te zien. Alweer voor de
tweede keer werden architectorale oplossingen gepresenteerd voor problemen
zoals daar zijn: toename van wateroverlast, leegstand kantorencomplexen,
energietekort en afname van de biodiversiteit.
Zo
was daar een bureau het met het project “Waterbergen” met voorstellen ingrepen
in de Zuidas in Amsterdam. Omdat de komende decennia wateroverlast als gevolg
van tropische regenbuien zal toenemen is afwatering met name in stedelijk
gebied en toenemend probleem. Er is daarom een oplossing bedacht in de vorm van
“de stad als spons”: in dit geval op de Zuid-as met behulp van onderwateropslag
en vijvers op precies die plekken waar de overlast het grootst zal zijn
(“aquapunctuur”). Zo los je én de afwateringsproblematiek op én bevorder je de
aantrekkelijkheid van een kantorengebied. Alleen al door de aanleg van
waterpartijen stijgt de vierkante meter prijs van onroerend goed waaruit die extra
voorzieningen bekostigd kunnen worden; een oplossing met gesloten beurzen
derhalve die tegemoet komt aan milieu en omgevingsbeleving.
Het
tweede voorstel: Nieuw Utiliteit geheten probeert leegstand van kantoren te
bestrijden door in en rond die kantoren allerlei energievriendelijke
activiteiten op te starten; van monofunctionele gebieden naar duurzame gebieden
dus. Er werden zoveel functies genoemd dat het plan in zijn veelheid aan kansen
dreigt te verzuipen.
Het
derde plan voor Ecologische Energie Netwerk sprak me het meeste aan. Maak
gebruik van de honderden kilometers vrij land onder hoogspanningskabels om daar
een nieuw natuurlandschap te creëeren dat de biodiversiteit in Nederland zal
bevorderen. Behalve het damhert en de das kan bijna elke diersoort met zo’n
corridor door heel Nederland gebaat zijn, los van de recreatieve functie voor
de bezoekers en omwonenden van zo’n gebied. Ter plekke werd met de eigenaar van
al die leidingstraten in Nederland, Tennet, een intentieverklaring getekend om
te gaan samenwerken. Niet alleen mooie woorden maar tegelijk de aanzet tot
mooie daden.
Een
heel leuke avond voor een volle zaal.
Tjeu
NAi
vr 19-2-2010 16:01
gezien: toespraak Ole Bouman
Zo
heel af en toe heb je het idee getuige te zijn van een historisch moment. Dat
idee had gisteren bij de toespraak van Ole Bouman over de noodzaak
van architectuur bij het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken.
De lezing vond plaats bij gelegenheid van de opening van een
tentoonstelling die al in Sao Paolo en Moskou is geweest en na Rotterdam op
allerlei andere plaatsen in de wereld te zien is.
Ole
had dik een uur nodig om zijn visie aan een bomvolle zaal mee te delen zonder
het eigenlijk over architectuur te hebben. Het ging helemaal over de 7 plagen
die de hedendaagse samenleving teisteren: de voedsel- , milieu- energie-,
ruimte-, tijd- , sociale cohesie- en waardencreatiecrisis.
Ole
stelde dat er in de wereld van de architectuur sprake is van een stevige
malaise (niet beperkt tot Nederland, maar dit geval heeft Ole het wel over ons
eigen land):
-
verrommeling
-
bedrijfsterreinen met een erbarmelijk uiterlijk
-
toenemende juridisering
-
keldering bouwproductie
-
het beroep van architect marginaliseert
Men
kan, om het tij te keren, kiezen voor symptoombestrijding (extra verkeerswegen
aanleggen, mosquito's aanbrengen, etc.) of de noden serieus te lijf gaan.
Ole bepleit ziet verschillende mogelijkheden mitigatie (wijst Ole af),
adaptatie (wijst Ole af), confrontatie (prijst Ole aan).
Die
confrontatie noemt Ole: " het nieuwe ontwerpen".
Hij
onderscheidt:
-
hergebruik,zowel van materialen als gebouwen
-
verdichting (afstappen van de functiescheiding)
-
synchroniseren en recombineren
-
socialiseren
Dit
alles moet niet overgelaten worden aan de markt, de overheid moet sturen.De
punten aan de horizon waarop we ons in 2030 willen richten moeten NU benoemd
worden; heel belangrijk is dat daarbij aangegeven wordt welke infrastructuur
bij welk toekomstperspectief past.
Na
deze uiteenzetting barst de zaal los. Enkele kreten; Ole overspeelt zijn hand
(stond in de NRC), de architect kan al deze noden niet ledigen, dat moeten de
beslissers doen. Ole: in de architectuur lag het accent te lage op louter het
visuele aspect. Rotterdam bouwt veel te veel incidentele projecten en moet
projecten meer in het grotere geheel plaatsen. Zeker niet alleen hier en daar
mooie gebouwen plaatsen. Sommige aanwezige architecten geven aan te schrikken
van de enorme taken waarmee ze opgezadeld worden. Kunnen ze dat alleen wel aan?
Ole spreekt over de noodzaak van coalities. Anderen geven aan dat bezinning op
dit soort problemen een luxe is die grote bureaus of op afstudeerniveau
mogelijk is maar niet in de dagelijkse struggle for life.
Conclusie:
een boeiend debat waarin Bouman de wereld van de architectuur een
duurzaamheidsbewustzijn opdringt dat nog lang zal heugen. Weg met de
vrijblijvende esthetica, maar hoe de architect, nu al vaak marginaal aanwezig
in het hele proces van projectontwikkeling die voorname positie verwerft
blijft vooralsnog in nevelen gehuld. Maar het is boeiend dat de directeur
van een voornaam instituut in de architectuur zijn nek zo duidelijk uitsteekt.
Architectuur als motor van maatschappelijk engagement, een fraaier voorbeeld
van de Rotterdammethode is nauwelijks voorstelbaar!
Tjeu
NAi
ma
22-3-2010 9:57
gezien:
architectuur als noodzaak in NAi
Al
eerder noemde ik lezing van Ole Bouman, directeur NAi bij de
tentoonstelling `architectuur als noodzaak` een goed voorbeeld van de
Rotterdammethode, immers architectuur is volgens Bouman niet langer een primair
op esthetiek gericht proces maar heeft een taak bij het bestrijden van de
belangrijke problemen van deze tijd. Vol verwachting ging ik dus naar de
tentoonstelling `architectuur als noodzaak`. Welnu, als deze wil meedingen naar
de titel “ de saaiste tentoonstelling aller tijden” maakt zij een goede kans.
Van naar schatting een dertigtal Nederlandse achitectenbureaus worden projecten
getoond die appelleren aan enkele van de door Bouman gesignaleerde maatschappelijke
problemen op het gebied van cohesie, geld, voedsel, tijd, energie etc. Dat
gebeurt per project op een volstrekt identieke wijze: een korte weergave in een
tekst, een presentatie van de missie van betrokken instelling (in wollige taal
gegoten credo’s) en meestal op een tv schermpje een ‘talking head’, die in het
engels enkele toverformules uitspreekt. Jiskefet of Koot en Bie zouden er wel
raad mee geweten hebben. Ik kan me voorstellen dat een tentoonstellingsmaker
hecht aan een uniforme stijl maar zo smakeloos als hier projecten werden
gepresenteerd (alles bij elkaar gezet op lullige behangtafeltjes in een lange
gang) heb ik het nog zelden gezien. En dan te bedenken dat dit geheel ook al te
zien is geweest in Sao Paolo en Berlijn. Wat zullen die Brazilianen
geenthousiasmeerd zijn geraakt. Maar niet heus denk ik.
Nee, als Bouman hier echt de instelling van de architectuurwereld mee wil omturnen zal hij toch echt uit een heel ander vaatje moeten tappen. Geen wonder dat de Volkskrantredacteur er in de kunstbijlage van vorige week weinig waarderende woorden (“ pretentieus” ) voor over had. Meer maquettes, een betere uitleg (niet alleen verbaal) en een waardering van elke initiatief in termen van geboden oplossingen zou de zaak aanzienlijk hebben verlevendigd.
Nee, als Bouman hier echt de instelling van de architectuurwereld mee wil omturnen zal hij toch echt uit een heel ander vaatje moeten tappen. Geen wonder dat de Volkskrantredacteur er in de kunstbijlage van vorige week weinig waarderende woorden (“ pretentieus” ) voor over had. Meer maquettes, een betere uitleg (niet alleen verbaal) en een waardering van elke initiatief in termen van geboden oplossingen zou de zaak aanzienlijk hebben verlevendigd.
Daarentegen
is de tentoonstelling in de grote zaal beneden: “ Strijd om de stad” wel
leuk. Gepke signaleerde het ook al. Een leuke manier om oude maquettes nog eens
boven water te halen. En een leuke manier ook om de mening van het publiek te
peilen. Per project wordt bijgehouden of men van mening is dat het betrokken
project wel of niet moet worden bijgeschreven in de canon van belangwekkende
bouwprojecten. In de telling gaat af en toe wel wat fout. Het erbarmelijke
project voor het gelukkig nooit gerealiseerde stadhuis in Amsterdam van Willem
Holzbauer, getoond met een imposant model, behaalde maar liefst de hoogste
score!. Hoe kan dat nou? Blijkt het minteken weggevallen. Dat was ook het geval
bij nog zo’n verschrikkelijk project, het Heuvelplein in Tilburg. Toen ik op de
rode knop drukte (negatief) liep de score met 1 op! Op de groene knop
(positief) met 1 terug. Hier ging duidelijk iets fout. Benieuwd of die scores
aan het eind nog ergens een rol gaan spelen!
Tjeu
NAi
vr 16-4-2010 10:43
gezien: lezing NAi over traditionalisme
Gisteren
de tweede lezing over het oprukkende traditionalisme in de hedendaagse
architectuur. Karel Bosma streek meteen de zaal tegen de haren in door het
onlangs verschenen boek over het traditionalisme in de architectuur: “De Nieuwe
Traditie” van o.s. Vincent van Rossum als een eenzijdig en tegen het
traditionalisme bevooroordeeld boek te betitelen. Het kwam daarna niet echt
goed meer. Ook niet na de lezing van de onderdirecteur van het
architectuurinstituut te Frankfurt, Wolfgang Voigt over de traditionalist
Smitthenner. Smitthenner nam met zijn oerdegelijk oerduitse huizen met
pannendaken en stevige voordeuren stelling tegen de modernistische
Bauhausmensen als Gropius en Mies van der Rohe. “Als die platte daken na twee jaar
al leiden tot lekken kun je niet van architectuur spreken”, aldus Smitthenner.
Voigt wist ook te vertellen dat het juist de tradtionalist Smitthenner was die
het door hem geïntroduceerde fafasysteem (fabricated fachwerk) er als eerste in
slaagde de bouwkosten van sociale woningbouw met 25 % te verlagen. Gropius
kreeg dat niet voor elkaar en kon als directeur van Bauhaus vertrekken. Aan de
hand van tekeningen wist Voigt te vertellen hoe nauwgezet Smitthenner omging
met bouwmaterialen. Hij vond bouwmaterialen eigenlijk belangrijker dan het
‘vormenfetisjisme’ van de nieuwlichters.
Aardig
was hoe Voigt aan de hand van allerlei documenten kon aantonen dat Smitthenner
voor en tijdens de tweede wereldoorlog niet fout was geweest en niet toegegeven
had aan de megalomane bouwplannen van Speer en de zijnen. Na de oorlog werd
Smitthenner, nadat hij aanvankelijk geïnterneerd was geweest, alsnog
gerehabiliteerd. Opvallend vond ik hoe Smitthenners laatste ontwerpen leken op
datgene wat onder wederopbouwarchitectuur ook in Nederland vlak na de oorlog in
veel steden in Nederland (Middelburg voorop!) populair was.
Het
Duitse modernisme was veel meer dan alleen vormentaal, betoogden verschillende
lieden uit de zaal. Voigt antwoordde met een lange verhandeling over het materiaalgebruik
en vormentaal in 19e eeuwse (traditionele) duitse huizenbouw. Nee,
het klikte niet echt tussen zaal en inleiders.
Tjeu
NAi
27-7-2011
gezien: NAi: Dwarsdesign en Testify
Het NAi gaat door op de
voor de verbouwing ingeslagen weg en presenteert architectuur en vormgeving
(dat laatste nadrukkelijker dan voorheen, NAi is nu ook een
vormgevingsinstituut geworden)die iets willen betekenen bij het oplossen van
problemen in de samenleving die niet noodzakelijkerwijs met behuizing te maken
hebben. Heel manifest is dat bij de tentoonstelling “Testify” waarbij
architecten en vormgevers een rol hebben bij het opknappen, herstructureren of
verbeteren van wijken waar architecten zich doorgaans niet vertonen. Soweto,
Medellin, Afghanistan, Gazastrook; in beeld zijn streken die roepen om
oplossingen en barsten van de opgaven zonder dat daar omvangrijke budgetten
voor zijn. Mooi is dat je er niet per se iets voor hoeft te gaan zitten lezen
om toch een behoorlijk beeld van de projecten te krijgen. Per project zijn er
ook nog leuke affiches zodat een bezoeker met een tas vol weer naar huis kan.
Op de begane grond is ten
behoeve van de tentoonstelling “dwarsdesign”een stellage in twee verdiepingen
gebouwd, helemaal in de “handen uit de mouwen” stijl die het nieuwe NAi
kenmerkt. Geen gelikte presentaties en maquettes meer maar opstellingen
met een hoog educatief en aanraakbaar gehalte. Getoond wordt het werk van vier
Nederlanders en vier Chinezen. De samenhang is wat moeizaam en moet misschien
ook maar niet gezocht worden. Wat Wei Wei als bekendste beeldend kunstenaar uit
China naast vormgevers doet is niet helemaal duidelijk. Rem Koolhaas (zowel
journalist als architect) kan ieder geval de verbindende schakel zijn tussen
Rotterdam en China. Getoond wordt een maquette voor een schouwburg in Taipeh
(geen China maar Taiwan, maar dat terzijde) die zalen heeft die zonder al te
veel moeite aaneengeschakeld kunnen worden tot een zaal van meer dan honderd
meter lengte. Moedig van het NAi om in toenemende mate van China afhankelijke
stad Rotterdam van Wei Wei een collectie brieven te tonen de geslotenheid van
de Chinese overheden aan de kaak stelt. Getoond worden honderden brieven
die Wei Wei kreeg op zijn verzoek de namen van de overledenen te geven die
omkwamen bij een recente grote aardbeving. De overheid ontkende de aardbeving
eenvoudigweg. Verder onder meer een kleurenstudie van Hella Jongerius en
opvallend vormgegegeven en veel in de prijzen vallende boeken van grafisch
ontwerper Irma Boom.
De nieuwe permanente
tentoonstelling; “Stad van Nederland” neemt de bezoeker mee aan de hand van
commentaar van ‘gewone’ Nederlanders. Door geënsceneerde discussies tusssen
voor- en tegenstanders van getoonde gebouwen krijgt de bezoeker snel een
mengeling van meningen te horen.Leuk gedaan. Alleen de pseudo futuristische
presentatie aan het eind is rommelig en volkomen overbodig.
Het nieuwe NAi ziet er
goed uit: een veel ruimere entree en beter gesitueerde horeca en ticketing. Het
terras oogt groot en robuust met de grote tuinmeubelen. Met het er
tegenovergelegen nieuw vormgegeven park heeft Rotterdam weer een waardige
cultuurplek terug die kan wedijveren met het museumplein in Amsterdam
bijvoorbeeld.
Tjeu
NAi
9-11-2011
gezien: Joan Busquets
Een
beroemdheid, dat is Joan Busquets, hoofd stadsplanning van Barcelona in de
jaren ‘80 toen de stad zich voorbereidde op de Olympische Spelen; betrokken bij
veel stedenbouwkundige projecten in Nederland, zoals het treintraject in Delft
en de Grotiusplaats in Den Haag. Bekroond voor zijn oeuvre met de
Erasmusprijs 2011. Uitvoerig refereerde hij aan de plannen van Cerda, die
ten grondslag liggen aan het rastervormige, amerikaans aandoende stratenpatroon
van Barcelona; ontworpen in het midden van de 19e eeuw, maar tot op de dag van
vandaag in alle Busopzichte voldoend. Eigenlijk ontworpen voor de spanjaard die
met zijn ezel en paard en wagen tot dicht bij zijn huis zou moeten kunnen komen
met binnenpleinen die op allerlei manieren functioneel kunnen worden gemaakt
biedt het een grondpatroon dat talloze variaties biedt. Niet de Sagrada
Familia, maar deze stadsuitleg, de Eixample (uitbreiding), is het
architectonische hoogtepunt van Barcelona. Alvorens je een stad wil aanpakken
moet je een stad leren begrijpen, aldus Busquets. Aan de hand van de plattegrond
van Barca liet Busquets zien hoe hij te werk gaat. Ik werd er eigenlijk weinig
wijzer van; hij bleef te veel in algemeenheden steken.
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten