De Machinist
10-3-2011
gezien: marketing voor
jongeren in de Machinist
Een uitermate leerzame
dag in de Machinist (wat is dat eigenlijk toch een mooi complex daar aan de
Coolhaven, ik was daar deze week al voor de tweede keer. Dinsdagavond nog in
een uitverkochte voorstelling van Oblomov van Gontsjarov. Nu was het er ook
weer zeer levendig).
Tussen publiek van
merendeels jonge vrouwen werd de manier besproken waarop met sociale media
jongeren kunnen worden “gevangen” voor het aanbod van Rotterdamse instellingen.
Wat duidelijk werd is dat er dan vooral ook wat aan het aanbod zelf gedaan moet
worden. Ro b.v. plande een voorstelling van Hondsdagen tussen een party voor en
na met bekende dj’s. Daarnaast werd op een ingenieuze wijze via facebook
allerlei personen aan elkaar gekoppeld, zodat een steeds groter netwerk
ontstond. Dat spoort met de bevindingen van “merkenprofessor” Henk Beerda die
wetenschappelijk aantoonde dat de beste vraag om te achterhalen welk merk sterk
is luidt: “aan hoeveel personen zou jij deze voorstelling of presentatie aan
anderen aanbevelen?” En aan hoeveel mensen? Met die simpele vragen kan hij
precies uitrekenen (ja, ook die Beerda is een mannetje van de meetbare
respons!) welke promotiefactor een instelling of voorstelling heeft. Moeten we
maar onmiddellijk in Rotterdam gaan uitproberen vind ik. Als Hugo een budget
ter beschikking stelt treedt ik wel in contact met Beerda. (Marc: dit is het
meten van cultureel ondernemerschap in optima forma!)
Maar er werd veel meer
verteld. Utrecht over een niet zo geslaagde manier om met de merknaam en site
“Suus” studenten naar allerlei culturele activiteiten te lokken. Les; maak een
site niet zo ingewikkeld (b.v. met flash) zodat je er later nauwelijks nog iets
aan kan veranderen als onderdelen niet blijken te werken. Danceworks is duidelijk
bezig met een imagocampagne nu Gingras de artistieke lakens uitdeelt en op een
heel andere groep mikt (geheimpje: op 2 april voltrekt zich op het
schouwburgplein een heuse massale flashmob met op het net doorgegegeven
dansmoves). Er is een club bij Rotterdam Festivals met een behoorlijk budget
die dit soort vormen van marketing voor nieuw publiek aanmoedigt. Op de site
van RF is daarover een database beschikbaar. De SKVR probeert voor haar
producties van Young Stage via ambassadeurs op schoolplein jongeren
rechtstreeks ertoe te bewegen de schoolleiding tot een keus voor Young Stage te
verleiden. Conclusie: een te omslachtige en dus eigenlijk mislukte aanpak.
Young Dock festival in de schouwburg werft op het net met zogenaamde buddies:
rolmodellen voor verschillende te onderscheiden doelgroepen. Bleek ook te
ingewikkeld. (inside information: Young Dock verschuift volgend jaar naar maart
omdat januari voor een festival een rotmaand is gebleken). Ontnuchterende
conclusie van het COS: weliswaar is het zo dat sociale media als
benaderingsmethode sterk in opmars is maar het mijlenver aflegt tegenover mond
op mond reclame, ouders en familie en de televisie. Zo heel erg experimenteel
zijn jongeren nu ook weer niet. Marketeer Michele Wilderom van het Ro is volgens
mij het verst met uitgewerkte ideeën en cijfers over effectiviteit. Ik heb haar
gegevens meegekregen. Daarover binnenkort meer.
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten